آخرین شرایط واکسن کرونای انستیتو پاستور ، قدرت تغییر واکسن در برابر جهش های ویروس

به گزارش وبلاگ لوئیس، مدیر پروژه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن کرونای مشترک ایران و کوبا، ضمن تشریح آخرین اخبار از فاز سوم تست انسانی این واکسن، گفت: همزمان با انجام مطالعه، کار فراوری واکسن در انستیتو پاستور ایران شروع شده است و توسعه زیرساخت ها در دست اقدام است.

آخرین شرایط واکسن کرونای انستیتو پاستور ، قدرت تغییر واکسن در برابر جهش های ویروس

دکتر احسان مصطفوی در گفت وگو با وبلاگ لوئیس، گفت: کارآزمایی بالینی واکسن فراوری مشترک انستیتو فینلای کوبا با مشارکت انستیتو پاستور ایران در دو کشور ایران و کوبا در حال اجرا است و قرار است پس از تعیین شدن نتایج مطالعات به طور مشترک در هر دو کشور فراوری و مورد عرضه عمومی قرار گیرد.

وی گفت: این واکسن فاز یک و دو کارآزمایی بالینی را در کشور کوبا طی کرد و فاز سوم آن نیز از ششم اردیبهشت ماه در شهر اصفهان ایران شروع شد و متعاقبا در هفت شهر دیگر زنجان، همدان، بندعباس، کرمان، یزد، بابل و ساری نیز تزریق واکسن شروع شد.

وی اضافه کرد: 24 هزار نفر از جمعیت 18 تا 80 سال در این مطالعه وارد شدند و در یک بازه زمانی 4 هفته ای واکسیناسیون در شهرهای هدف صورت گرفت. از چهارم خرداد ماه نیز تزریق دوم واکسن مجددا در شهر اصفهان شروع شد و متعاقب آن در شهرهای زنجان و همدان نیز در چند روز گذشته بیش از 1000 نفر از هموطنان تحت تزریق واکسن قرار گرفتند.

این اپیدمیولوژیست ادامه داد: خوشبختانه تا به امروز به جز معدودی از افراد احتیاج به درمان دارویی خاصی متعاقب تزریق واکسن نداشتند و تا به حال تعیین شده که این واکسن کم خطر محسوب می گردد و در عین حال متعاقب انتها تزریق دوم واکسن، پیگیری داوطلبانی که به مطالعه وارد شدند انجام می گردد و اثربخشی واکسن به عنوان هدف اصلی در این فاز از مطالعه مورد سنجش قرار خواهد گرفت.

مدیر پروژه فاز سوم کارآزمایی بالینی واکسن مشترک ایران و کوبا، در ادامه تاکید نمود: همزمان با انجام مطالعه کار فراوری واکسن در انستیتو پاستور ایران شروع شده است و توسعه زیرساخت ها در دست اقدام است. خوشبین هستیم که روز به روز بتوانیم ظرفیت فراوری را توسعه دهیم تا جوابگوی قسمتی از احتیاج کشور باشیم.

مصطفوی اضافه کرد: گفتنی است که در دو شهر یزد و زنجان علاوه بر دو دُز تزریق شده یک دُز سوم هم تحت عنوان دُز یادآور تزریق می گردد. انتظار داریم که انجام این تزریق یادآور باعث افزایش میزان اثربخشی واکسن گردد که این موضوع نیز در این مطالعه مورد آنالیز قرار خواهد گرفت. در عین حال باید توجه داشت که ممکن است در خصوص این واکسن، مثل بیشتر واکسن های دیگری که در جهان مطرح است، لازم باشد تزریق یادآور در ماه ها یا سال های بعد هم انجام گردد.

وی درباره زمان ارسال نتایج مطالعات کارآزمایی بالینی فاز سوم به سازمان غذا و دارو، توضیح داد: بعد از اتمام تزریق دُز دوم واکسن و زمانی که نتایج اثربخشی واکسن تعیین شد، نتایج به سازمان غذا و دارو ارسال می گردد تا تاییدیه لازم برای واکسیناسیون عمومی را اخذ کند.

وی اضافه کرد: مطالعاتی که در کشور کوبا اجرا شده است نشان می دهد این واکسن ایمنی زایی خود را در برابر جهش های شایع همچنان حفظ می نماید و در عین حال این پتانسیل در واکسن وجود دارد که اگر جهش های تاثیرگذاری از ویروس شناخته گردد که در ایمنی زایی واکسن تاثیر داشته باشد، بتواند در زمانی نسبتا کوتاه تغییراتی داشته باشد تا در برابر جهش های جدید نیز جوابگو باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آخرین شرایط واکسن کرونای انستیتو پاستور ، قدرت تغییر واکسن در برابر جهش های ویروس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آخرین شرایط واکسن کرونای انستیتو پاستور ، قدرت تغییر واکسن در برابر جهش های ویروس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید