آمادگی هواشناسی برای پیدا کردن منشأ بوی بد تهران ، تا 41 سال دیگر خشکسالی داریم

به گزارش وبلاگ لوئیس، رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: اگر طی یکی دو سال آینده هم با افزایش بارش ها در کشور روبرو باشیم، باز نمی توانیم ادعا کنیم که وارد ترسالی شده ایم. چون ما 11 سال پیاپی در کشور خشکسالی داشتیم و منابع آب زیرزمینی ما هنوز 10 سال از بارش ها عقب است.

آمادگی هواشناسی برای پیدا کردن منشأ بوی بد تهران ، تا 41 سال دیگر خشکسالی داریم

به گزارش وبلاگ لوئیس به نقل از ایسنا، سحر تاجبخش گفت: در حالت خوش بینانه اگر کشورها بر اساس توافق نامه پاریس میزان فراوری گاز دی اکسید کربن خود را کاهش دهند، منطقه ما تا سال 2060 میلادی در حالت خشکسالی باقی می ماند. در غیر این صورت چنانچه میزان فراوری دی اکسید کربن افزایش پیدا کند، قطعا شدت و ماندگاری خشکسالی در کشور بیشتر خواهد بود.

او درباره آلودگی هوا در کشور هم گفت: آلودگی هوا ربطی به تغییر اقلیم ندارد و منوط به فراوری گازهایی است که در اتمسفر فراوری می گردد و شرایط هواشناسی این آلودگی را می تواند تثبیت، تقویت یا تضعیف کند.

به گفته این مسئول، مهم ترین عاملی که می تواند آلودگی را از بین ببرد، وزش باد است.

وی با بیان اینکه آخرین گزارش تغییر اقلیم در سال 2016 به وزارت راه و شهرسازی ارسال شد، گفت: تغییر اقلیم به سناریوهای متفاوتی بستگی دارد که این سناریوها بر اساس فراوری گاز دی اکسید کربن است.

  • داده های هواشناسی به تنهایی کافی نیست

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه درباره میزان قطعیت پیش بینی های اینم سازمان اشاره نمود و گفت: پیش بینی های بلندمدت هواشناسی در بهترین کشورهای جهان 75 درصد قطعیت دارند. برای مثال در رخدادی مانند سیلاب، داده های هواشناسی به تنهایی کافی نیست و باید به داده های وزارت نیرو هم دسترسی داشته باشیم.

تاجبخش با تاکید بر اینکه بر اساس قانون مدیریت بحران سازمان هواشناسی سه وظیفه اصلی بر عهده دارد، اظهار کرد: بر اساس این قانون تنها سازمانی که می تواند اقدام به پیش بینی رسمی هواشناسی کند، سازمان هواشناسی کشور است.

او ادامه داد: اگر دستگاه های دولتی یا غیردولتی این اقدام را انجام می دهند دو دلیل می تواند داشته باشد؛ اول اینکه سرویس هایی که ما ارائه می دهیم، به دردشان نمی خورد و دوم اینکه مسئولیتی برای پاسخگویی در این زمینه بر عهده ندارند.

تاجبخش در ادامه با اشاره به اینکه سازمان هواشناسی کشور در سه حوزه اصلی حمل و نقل، آب و کشاورزی سرویس های تخصصی ارائه می دهد، گفت: پیش بینی های هواشناسی حل عددی معادلات دیفرانسیل جوی است و اساسا این موضوع اصل عدم قطعیت دارد. ما نمی توانیم منابع آب کشور را به داده های هواشناسی وصل کنیم.

  • اصل عدم قطعیت

این مسئول با اشاره به اینکه پیش بینی مخاطرات و فراوری اطلاعیه های هواشناسی بر اساس استانداردهای بین المللی انجام می گردد، تاکید نمود: ما کوشش می کنیم سرویس های بهتری ارائه دهیم ولی اصل عدم قطعیت را هم باید در نظر داشت.

رئیس سازمان هواشناسی کشور تاکید نمود: اگر پیش بینی های هواشناسی در سیل های فروردین سال جاری نبود، در لرستان بیش از هزار کشته می دادیم. با این حال این را هم باید گفت که منابع سازمان هواشناسی برای کل کشور پاسخگو نیست.

تاجبخش درباره عملکرد سازمان هواشناسی در مورد پیش بینی سیل های فروردین سال جاری گفت: سیل های فروردین ماه کشور جزو پدیده های حدی بود. در تمام جهان پدیده های حدی از 15 روز قبل قابل پیش بینی هستند.

  • یاری هواشناسی برای ردیابی منشأ بوی نامطبوع تهران

رئیس سازمان هواشناسی کشور در ادامه در پاسخ به این سوال که آیا سازمان هواشناسی اقدامی برای رسیدن به منبع بوی نامطبوع تهران انجام داده است یا خیر، گفت: ما به استانداری تهران پیشنهاد داده ایم که در زمینه رسیدن به منشأ این بو به آن ها یاری کنیم. چراکه با آنالیز جهت وزش باد می توان دقیق تر روی منشأیابی کار کرد.

منبع: همشهری آنلاین

به "آمادگی هواشناسی برای پیدا کردن منشأ بوی بد تهران ، تا 41 سال دیگر خشکسالی داریم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمادگی هواشناسی برای پیدا کردن منشأ بوی بد تهران ، تا 41 سال دیگر خشکسالی داریم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید