انواع فرش ایرانی

به گزارش وبلاگ لوئیس، فرش ایرانی یکی از عناصر ضروری در دکوراسیون خانه های ایرانی محسوب می شود. با اینکه مبلمان و سرویس های چوبی جایگاه خاصی در چیدمان منزل پیدا کرده اند اما باز هم خانه بدون فرش کمی خلوت به نظر می رسد. فرش حسی گرم و صمیمی به فضای خانه می بخشد و نقش بسیار چشمگیری در زیبایی آن ایفا می کند. امروزه با توسعه صنعت فرش، شاهد فرش های مختلف در بازار هستیم که هر کدام با طرح و نقش ویژه با تمام سلیقه ها همخوانی داشته و قابل استفاده در مکان های مختلف می باشد. فرش ایرانی برای تمام مردم سراسر دنیا آشناست و امروزه شاهد حضور آن در دکوراسیون اغلب خانه های خارج از کشور هستیم. انتخاب فرش باید با دقت صورت گیرد تا از ایجاد ناهنجاری و عدم تعادل در طراحی داخلی پرهیز شود. در انتخاب فرش نه تنها رنگ و طرح را باید مد نظر قرار داد بلکه به نحوه قرار دادن فرش و اینکه کجا و چگونه باید پهن شود، نیز باید توجه کرد. سایز فرش باید به اندازه ای باشد که لبه های آن زیر پایه های مبل قرار گیرد اما گاهی اوقات نیز می توان آن را به گونه ای دیگر پهن کرد. روش ها و قوانین مختلفی در خصوص نحوه قرارگیری فرش در منزل وجود دارند که شامل موارد زیر می باشند:

انواع فرش ایرانی
  • برای بزرگتر نشان دادن فضای نشیمن و زیاد کردن فاصله بین مبل ها، مبل باید به نحوی روی فرش قرار گیرد که پایه های جلو آن روی فرش و پایه های عقب روی زمین باشند.
  • اگر فرش شما بزرگ است می توانید چهار پایه مبل را روی آن قرار دهید.
  • اگر در اتاق شما قالیچه پهن است صندلی یا مبل ها را دور تا دور آن بچینید به نحوی که پایه آنها روی قالیچه قرار گیرند. این نوع چیدمان زیبایی قالیچه را دو چندان می کند و باعث می شود قالیچه نقش و نگار خود را بیشتر نشان دهد.
  • فرش را به نحوی که از هر طرف 45 سانتی متر با دیوار فاصله دارد پهن کنید. این روش را می توانید هم در اتاق های کوچک و هم در اتاق های بزرگ استفاده کنید.
  • برای ایجاد فضایی مدرن و زیبا در اتاق بهتر است فرش چند سانتی متر از کف اتاق کوچکتر باشد تا هنگامی که آن را پهن می کنید با دیوار فاصله داشته باشد.
  • اگر می خواهید در اتاق خواب فرش بزرگ پهن کنید برای زیباتر شدن اتاق بهتر است فرشی که زیر تخت خواب پهن می شود 45 سانتی متر از سایز تخت بزرگتر باشد. اگر فرش کوچک باشد به زیر تخت رفته و نمای آن معین نخواهد بود.
  • اگر برای اتاق فرش کوچک انتخاب نموده اید آن را جلوی تخت پهن کنید.
  • فرشی که برای زیر میز نهارخوری انتخاب می شود بهتر است بزرگتر از میز و فراتر از محل قرارگیری صندلی ها باشد تا هنگامی که صندلی ها را عقب می کشید پایه های صندلی روی فرش قرار گیرند.
  • برای راهرو از فرش یا قالیچه های باریک استفاده کنید. پر کردن فضای باریک راهرو با قالیچه ایده ای بسیار جالب در طراحی دکوراسیون است.
  • به جای خرید یک فرش بزرگ می توانید از چند قالیچه برای پوشش کف استفاده کنید. این ایده باعث می شود چیدمان اتاق زیباتر به نظر بیاید.

هیچ کس نمی تواند منکر زیبایی فرش های ایرانی در طراحی داخلی منزل شود. این عنصر دکوراتیو علارغم اینکه تحولی عظیم در دکوراسیون داخلی ایجاد می کند، اگر درست انتخاب نشود نتیجه ای معکوس در بر خواهد داشت. فرش های ایرانی دارای طرح و رنگ متفاوت هستند، بنابراین گزینه های بیشماری برای انتخاب پیش روی شما قرار دارند. قبل از خرید فرش به دکوراسیون داخلی خانه خود نگاهی بیندازید و سپس با توجه به برجسته ترین رنگ در فضا اقدام به خرید نمائید. نکته دیگر در انتخاب فرش توجه به نقش و نگار و ابعاد آن است. گاهی ممکن است فضای اتاق شما کوچک باشد و فرشی را انتخاب کنید که با دکوراسیون آن همخوانی دارد، اما به دلیل طرح های شلوغ آن که ممکن است منجر به هرج و مرج و شلوغی در فضا شود و نتوانید از آن استفاده کنید. بنابراین بهترین راهکار خرید یک فرش کوچکتر و ساده تر است.

برای ایجاد یک هیجان بصری در فضا از فرش های خوش نقش و نگار ایرانی استفاده کنید. هیچ دغدغه ای برای انتخاب فرش ایرانی وجود ندارد زیرا آنها دارای طرح ها و رنگ های منحصر بفردی هستند که به راحتی می توانید متناسب با دکوراسیون منزل خود بهترین فرش را خریداری کنید. اگر فضای خانه شما روشن است برای پرهیز از ایجاد یکنواختی بهتر است از فرش هایی که طرح و نقش گرم دارند استفاده نمائید. مکانی که قرار است فرش را در آن پهن کنید در انتخاب فرش اثرگذار است. برای مثال می توانید فرش های راه راه و یا فرش هایی که طرح شلوغ دارند در راهرو پهن کنید و حسی پر هیجان به آن ببخشید. طرح فرش بر چیدمان منزل نیز اثر می گذارد. فرش هایی که طرح های مرکزی دارند باعث می شوند مبلمان به شیوه ای صمیمانه تر در کنار هم چیده شوند و نقطه ای کانونی در فضا به چشم بخورد. برخی فرش های مرکزگرا هستند که دور آنها طرح قاب وجود دارد. در صورت استفاده از آنها به جای چیدمان گرد مبلمان باید از چیدمان خطی استفاده کرد. فرش یا قالی ایرانی قابلیت هماهنگی با هر نوع دکوراسیون داخلی را دارد و جلوه ای بی نظیر به منازل می بخشد.

انواع طرح و نقش فرش ایرانی

طرح بته جقه

این طرح همانطور که از نامش معین است بر مبنای بته و جقه است. در این فرش بته های سر کج در اندازه و اشکال مختلف دیده می شوند. طرح بته ای از درخت سرو الهام گرفته شده است.

طرح شاه عباسی

نقش اصلی این نوع فرش را گل های خاصی شکل می دهند که به نام شاه عباسی معروف می باشد. طرح این گل با گل های سایر فرش ها متفاوت است. از ویژگی های شاخص این فرش وجود گلبرگ های زیاد است. در حاشیه فرش نیز طرح های شاخه و برگ، اسلیمی ها و ختائی به چشم می خورد.

طرح اسلیمی

اسلیمی از جمله طرح های فرش ایرانی است که در آن شاخه های دورانی در بین برگ ها قرار گرفته اند. یکی از مشهورترین طرح این فرش ، اسلیمی دهن اژدر است که در آن انتهای شاخه ها به دو شاخه متقارن تبدیل شده و فکین اژدها را به نمایش می گذارند. بر روی شاخه ها در قسمت های مختلف جوانه هایی وجود دارند که به آنها اسلیم گفته می شود. اگر بر روی یک فرش شاخه های منظم و پیچ خورده درختان را دیدید مطمعن باشید که طرح آن اسلیمی است.

طرح خشتی

فرش هایی که به فرش خشتی معروف هستند دارای قاب های متعددی میباشند که داخل آنها تصاویر مختلف به چشم می خورد. این فرش همانند یک دیوار پر از قاب عکس است که همه به یک اندازه در کنار هم قرار گرفته اند.

طرح شکارگاه

فرش های ایرانی را می توان با نگاه کردن به طرح و نقش آنها شناخت. طرح شکارگاه ساده ترین طرح فرش است که به راحتی قابل تشخیص می باشد. نشانه شاخص این طرح وجود تیر و کمان و مردی سوار بر اسب است.

طرح افشان

طرح فرش افشان بدین صورت است که شاخه ها، گل و برگ ها به شکل پراکنده در فرش دیده می شوند. در کل اجزاء طرح افشان به هم پیوسته نیستند. امروزه تغییر زیادی در طرح های افشان ایجاد شده است و طرح های فرعی از آن انشعاب پیدا نموده اند از جمله افشان بندی، افشان گل اناری، افشان شاخه پیچ، افشان ترنج دار و … .

طرح درختی

در تمام فرش های ایرانی طرح گل و درخت به وفور به کار رفته است اما در فرش طرح درخت، ترکیب اصلی شامل درختچه های کوچک و بزرگ است که به صورت تکی نقش بسته اند و با المان های دیگر تلفیق پیدا نموده اند. طرح درختی با نام های درختی ترنج دار، درختی گلدانی، درختی جانوری و درختی آبنما شناخته می شود.

طرح اقتباسی

فرش هایی که طرح آنها اقتباسی است شباهت بسیاری با فرش های کشورهای همسایه دارند و بافندگان فرش به طرز ماهرانه ای طرح های جدید در آنها خلق نموده و آنها را تغییر داده اند. از جمله این فرش ها، فرش قفقازی و گوبلنی می باشد.

طرح هندسی

فرش طرح هندسی دارای طرح های هندسی و خطوط زاویه دار است که از جمله این طرح ها می توان به مواردی نظیر هندسی خطائی، هندسی جوشقانی، هندسی خاتم شیرازی، هندسی کف ساده و هندسی ستاره اشاره نمود.

قیمت فرش

فرش از جمله المان هایی است که نه تنها خانه را زیباتر نموده بلکه فضای آن را گرم تر و صمیمی تر می کند. امروزه قیمت فرش دستباف نسبت به فرش ماشینی بالاتر می باشد. فرش دستباف نماد فرهنگ و قومیت کشور است و ارزش بسیار بالایی دارد. طرح های این نوع فرش بی نظیر بوده و توسط بافندگان خبره دست بافته می شوند. قیمت بالای این فرش ها به دلیل دستباف بودن آنهاست به همین دلیل فرش های ماشینی که توسط دستگاه های اتوماتیک بافته می شوند قیمت مناسب تری دارند. از بین انواع طرح های فرش دستباف، فرش ابریشم ارزش و قیمت بالاتری دارد و زیبایی آن قابل مقایسه با فرش های ماشینی نیست اما مزایای فرش ماشینی این است که برای هر سبک دکوراسیون داخلی می توان فرش هماهنگ را انتخاب نمود و از حضور آن در خانه لذت برد. امروزه در سراسر کشور فروشگاه های متعدد و بازارهای بزرگ در حوزه ارائه انواع فرش ماشینی و دستباف مشغول به فعالیت هستند. اصولاً در بازارهای فرش قیمت این محصول مناسب تر از فروشگاه های لوکس سطح شهر می باشد. بنابراین اگر به دنبال فرش های متنوع با قیمت مناسب هستید به بازار فرش در شهر خود مراجعه کنید تا فرش دلخواه خود را خریداری نمائید.

مراکز خرید فرش در شهرهای کشور

مراکز خرید فرش در تهران

در شهر تهران مراکز بسیاری برای خرید فرش های ماشینی و دستباف وجود دارند که با مراجعه به آنها می توانید فرش دلخواه را متناسب با دکوراسیون منزل انتخاب نمائید. اولین مکانی که برای خرید و فروش به شما پیشنهاد می شود بازار بزرگ تهران است که در آن می توان انواع فرش را با قیمتی مناسب و ارزان خریداری نمود. خیابان مولوی و خیابان ولیعصر نیز از دیگر مکان هایی است که انواع فرش ماشینی با تنوع بسیار بالا و قیمتی ارزان تر از فروشگاههای سطح شهر به فروش می رسند. در خیابان سهروردی فروشگاه های لوکس تری برای خرید فرش وجود دارند که می توانید از آنها نیز خریداری نمائید. شهر فرش و آقای فرش نیز از جمله مراکز فروش انواع فرش ماشینی، دستباف، گلیم، گبه و تابلو فرش در تهران می باشند که با مراجعه به آنها با تنوع عظیمی از طرح و نقش روبرو خواهید شد.

مراکز خرید فرش در اصفهان

بازار فرش اصفهان از قدیمی ترین بازارهای اصفهان است که در آن انواع فرش های دستباف، ماشینی، قالیچه، پادری، گلیم، جاجیم و … به فروش می رسند. این بازار کنار بازارچه نو و مجاور مسجد سرخی واقع شده است.

مراکز خرید فرش در البرز

به زودی در این سایت مراکز خرید فرش در استان البرز معرفی خواهند شد.

مراکز خرید فرش در شیراز

بازار فرش شیراز یا بازار بزرگ ایرانیان از جمله مراکز خرید فرش در شیراز می باشد. در این بازار انواع فرش ماشینی، دستباف، تابلو فرش و … با قیمتی مناسب با کیفیت بالا به فروش می رسند.

مراکز خرید فرش در مشهد

در مشهد نیز بازار فرشی که در خیابان شهید اندرزگو و در نزدیکی باب الجواد حرم مطهر امام رضا قرار گرفته جزء بزرگترین بازارهایی است که می توان در آن انواع فرش با طرح و رنگ متفاوت خریداری نمود.

منبع: ساختمانچی

به "انواع فرش ایرانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع فرش ایرانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید