بیانیه ایران در خصوص قطعنامه سازمان ملل درباره میانمار

به گزارش وبلاگ لوئیس، نمایندگی ایران در سازمان ملل در بیانیه ای با تاکید بر این که از میانمار می خواهیم تا به مسائل حل نشده طولانی و شرایط جامعه مسلمانانش از جمله از طریق بازگرداندن حق شهروندی آنها رسیدگی کند خاطرنشان کرد که جمهوری اسلامی با توجه به بهره برداری سیاسی از اهداف کمیته سوم در رای به قطعنامه این کمیته شرکت نخواهد کرد.

بیانیه ایران در خصوص قطعنامه سازمان ملل درباره میانمار

به گزارش وبلاگ لوئیس، نمایندگی ایران در سازمان ملل در بیانیه ای درباره کمیته سوم اجتماعی و حقوق بشر و امور فرهنگی مجمع عمومی سازمان ملل درباره میانمار گفت:

شرایط تاسف بار بیش از نیم میلیون پناهجو که اغلب آنها را زنان و بچه ها تشکیل می دهند و به دلیل بیم جان خود از خانه هایشان در روهینجا ـ میانمار فرار کرده اند، بسیار دردناک است. این شرایط تاسف برانگیز موجب تاثر عمیق مردم سراسر جهان فارغ از اعتقاد یا ملیتشان شده است. حملات ناشی از تبعیض نژادی علیه این مسلمانان منجر به مرگ افراد بسیار و تجربه تبعیض و ناامیدی شده است. آنچه مبرهن است، این است که بیرون راندن مردم از وطن شان و کوچ دادن اجباری آنها به سمت یک کشور دیگر مسائل ریشه دار و عمیق پیرامون شرایط آنها در میانمار را حل و فصل نمی کند.

همچنین در ادامه این بیانیه آمده است: ما کماکان از میانمار می خواهیم تا به این مسائل حل نشده طولانی و شرایط جامعه مسلمانانش از جمله از طریق بازگرداندن حق شهروندی آنها رسیدگی کند. این شرایط در میانمار نشان دهنده این حقیقت است که افراط گرایی همیشه زمینه قتل عام های وحشتناک تری را فراهم کرده است.

به این ترتیب ما به وضوح از تمام گام ها برای توقف خشونت، تضمین ارائه کمک های بشر محبت آمیز و فراهم کردن امکان بازگشت امن و داوطلبانه افرادی که مجبور به ترک خانه هایشان شده اند، حمایت می کنیم. ما همچنین به طور کامل از یک راه حل صلح آمیز و پایدار برای این شرایط در ایالت راخین (در میانمار) پشتیبانی می کنیم. در این میان ما سخاوت دولت و مردم بنگلادش برای ارائه پناهگاه و حمایت از این شمار زیاد پناهجویان را به رسمیت شناخته و آن را ستایش می کنیم.

جدا از جدیت شرایط موجود در میانمار، ایران که خود هدف قطعنامه هایی از کانال کمیته سوم بوده است، همچنان به این موضع پیشین خود پایبند است که ادامه سوء استفاده از این کمیته برای نیل به اهداف سیاسی آن را از اینکه جایگاهی برای احقاق حقوق بشر یا محلی برای رسیدگی به نقض این حقوق باشد، دور کرده است. به همین دلیل، جمهوری اسلامی ایران در اقدام مربوط به قطعنامه L.48/72 شرکت نخواهد کرد.

به گزارش وبلاگ لوئیس، بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، روز دوشنبه قطعنامه ای که توسط سازمان همکاری اسلامی به مجمع عمومی سازمان ملل تقدیم شده بود با 122 رای موافق، 10 رای مخالف و 24 رای ممتنع تصویب شد.

چین، روسیه، کامبوج، لائوس، فیلیپین، ویتنام، بلاروس، سوریه و زیمبابوه در این رای گیری به میانمار پیوسته و علیه این برنامه رای دادند.

این قطعنامه از دولت میانمار می خواهد تا به امدادگران اجازه دسترسی دهد، بازگشت تمامی آوارگان را تضمین و حق شهروندی کامل به مسلمانان روهینجا اعطا کند.

این قطعنامه از آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل می خواهد تا نماینده ویژه ای را در میانمار منصوب کند.

این قطعنامه پس از آن تصویب شد که کمیته تخصیص بودجه سازمان ملل با تامین بودجه برای سمت جدید نماینده ویژه سازمان ملل در میانمار موافقت کرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بیانیه ایران در خصوص قطعنامه سازمان ملل درباره میانمار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیانیه ایران در خصوص قطعنامه سازمان ملل درباره میانمار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید