دیشب در سوهو؛ تمام حفره های داستانی و نکات گیج کننده فیلم

به گزارش وبلاگ لوئیس، فیلم دیشب در سوهو با نقدهای مثبت منتقدان و مخاطبان روبرو شد اما حاوی چندین حفره داستانی و سوالاتی بی پاسخ است. این فیلم مهیج روان شناختی به کارگردانی ادگار رایت، داستان دانشجوی تازه رشته مد و فشن در لندن، الویز ترنر یا الی (توماسین مک کنزی) را روایت می نماید که قابلیتی منحصر به فرد پیدا می نماید و هر شب به سوهوی دهه 60 میلادی می رود.

دیشب در سوهو؛ تمام حفره های داستانی و نکات گیج کننده فیلم

هشدار: در این متن، داستان فیلم دیشب در سوهو لو می رود

الی به وسیله این سفرهای شبانه به گذشته، با یک زن جوان مجذوب نماینده به نام سندی (آنیا تیلور جوی) آشنا می شود که آرزو دارد در کلوپ شبانه لندن تبدیل به یک خواننده مشهور شود. با این حال، جزئیات چگونگی و چرایی آشنایی الی و سندی هرگز به طور کامل تعیین نمی شود. دیشب در سوهو فیلمی غنی و با فضایی خاص به شمار میرود اما فقدان قوانین تعیین و حضور شخصیت های مشکوک، در بازبینی های این فیلم، مشکل ساز است.

این امکان وجود دارد که این مسئله عمدی بوده باشد. می دانیم که فیلم های ترسناک مورد علاقه رایت شامل چندین فیلم هیجان انگیز روانشناختی بریتانیایی و یک جیالوی ایتالیایی نمادین هستند که اغلب عناصری مبهم و گیج نماینده دارند. دیشب در سوهو، عمدی یا غیرعمدی، تا زمان انتشار تیتراژ، سوالات بی پاسخ بسیاری را مطرح می کند. پس با هم نگاهی به حفره های داستانی و نکات گیج نماینده این فیلم می اندازیم.

الی خودش درگیر ماجرا است یا این که صرفا یک بیننده محسوب می شود؟

هنگامی که الی برای اولین بار به دهه 60 میلادی منتقل می شود، به نظر می رسد که او یک بدن و کالبد مشترک با سندی دارد و در آینه، انعکاس خودش را به جای این خواننده می بیند. حتی در ادامه، نشانه هایی از این مورد می بینیم و بدن خود الی تحت تاثیر اتفاقات دهه 60 میلادی قرار می گیرد. برای مثال، درست روز بعد از ملاقات عاشقانه سندی با مدیر استعدادیاب مجذوب نمایندهی به نام جک (مت اسمیت)، یک کبودی روی گردن الی ظاهر می شود. با این حال، در فلش بک های بعدی فیلم به دهه 60 میلادی و در ادامه تغییرات، الی دیگر مستقیما به سندی متصل نیست. او هنوز با اتفاقاتی که برای خواننده رخ می دهد مرتبط است اما همواره این طور نیست که هر اتفاقی برای بدن سندی رخ دهد، برای او هم تکرار شود. در یک سکانس، او یکی از تماشاگران است که پایکوبی سندی را روی صحنه تماشا می کند، در حالی که در سکانس های قبلی، الی در حال انجام بر روی صحنه است. معلوم نیست که چرا الی گاهی یک بدن مشترک با سندی دارد و در مواقع دیگر به نظر می رسد که چیزی بیش از یک بیننده نیست.

آیا اتفاقات فیلم، یک سفر در زمان است یا داستانی مرتبط با ارواح؟

فرضیه اصلی فیلم، حول توانایی الی در انتقال به حال و هوای لندن دهه 60 میلادی می شود. با این حال، رایت هرگز تعیین نمی کند که آیا این کار به وسیله سفر در زمان انجام می شود یا این که الی صرفا رویاهایی شبح وار درباره گذشته می بیند. قبل از خاتمه فیلم و افشای قضیه، الی فکر می کند که رویدادهای گذشته منجر به مرگ سندی شده است و ارتباط او با این خواننده، در واقع یک درخواست یاری برای شناسایی قاتل است. در اوج فیلم، الی با ارواح قربانیان واقعی داستان روبرو می شود و در نتیجه ، احتمال روح بودن سندی و تقاضای او برای یاری، از بین می رود و در ادامه فاش می شود که صاحبخانه سالخورده الی در واقع سندی سالخورده (دایانا ریگ) است. افسر پلیس بازنشسته محلی، لیندزی (ترنس استمپ) نیز هنوز زنده است و الی، نسخه جوان ترش (با بازی سم کلافلین) را در رویاهای خود در دهه 60 میلادی دیده بود.

اگر تصورات مربوطه به گذشته، روحانی نباشند، می توان این وقایع را به عنوان شکلی غیرفعال از سفر در زمان در نظر گرفت. هرچند که همین فرض هم منجر به چندین سوال بی پاسخ دیگر می شود. دیشب در سوهو، مقدمات دنباله ای را فراهم می کند که احتمالا می تواند برخی از این ناسازگاری ها و ابهامات را که در این فیلم به آن ها پرداخته نشده است، رفع کند. به عنوان مثال، اگر این وقایع مرتبط با سفر در زمان هستند، علت وقوع آن ها چیست؟ چرا این اتفاقات برای الی رخ می دهند؟ آیا این دختر شیفته دهه 60، به طور تصادفی دقیقا به همان دوره منتقل می شود؟ علاوه بر این ها، نحوه سفر الی به گذشته نیز جای سوال دارد.

درگاه سفر الی به گذشته چیست؟

الی اغلب تصویر خودش را به جای سندی در آینه می بیند و گهگاه مادر فوت شده اش در آینه ظاهر می شود. پس منطقی است که آینه ها را دریچه ای به گذشته بدانیم. شاید دیشب در سوهو در میان برترین فیلم های ادگار رایت نباشد اما دارای تصاویر آینه ای قابل توجهی است. حتی یک تکه مبلمان عتیقه در اتاق الی وجود دارد که دارای یک آینه است اما شکستن تصادفی شیشه آن در یک شب، موجب می شود تا الی دیگر نتواند از آن به عنوان نوعی درگاه استفاده کند. الی اغلب برای ورود به دهه 60 میلادی، صرفا از یک در عبور می کند. اگرچه منطق این حرکت نیز ناتعیین است. او گاهی اوقات در کمد را باز می کند و مستقیما به همان کلوپ شبانه منتقل می شود و در برخی مواقع دیگر از درب ورودی خانه خارج می شود و بدون این که مکانش تغییر کند، خود را در خیابان های سال 60 میلادی می بیند.

البته شاید اتاقی که الی از سندی سالخورده اجاره نموده است، در واقع همان درگاه اصلی باشد. این اتاق در عین حال، مکان ترسناک ترین و خشن ترین صحنه های دیشب در سوهو است. شخصیت های گذشته می توانند شبانه وارد اتاق الی شوند، درست همان طور که او می تواند وارد دهه 60 میلادی شود. به نظر می رسد این اتاق همان درگاه مورد نظر باشد و این موضوع، بسیار منطقی است و در ادامه نیز متوجه می شویم که سندی، اجساد قربانیان گذشته را در دیوارها قرار داده است. اما نکته غیرمنطقی در این مورد، توانایی اشباح در ارتباط برقرار کردن با الی در خارج از اتاق (برای مثال در کلاس درس یا مهمانی هالووین) است. الی می تواند ارواح را در جایی به غیر از مکان پورتال ببیند و تماشا مادرش نیز گواهی بر این مسئله است.

چرا جان این قدر به الی اعتماد دارد؟

جان (مایکل آجائو) نقش یک شخصیت مهم را در دیشب در سوهو به عنوان همکلاسی حامی و شریک عشقی الی بازی می کند اما اعتماد زیاد او به الی، منطقی و قابل قبول نیست. هنگامی که الی و جان در اتاق الی هستند، اشباح، گفتگوی عاشقانه آن ها را قطع می نمایند و اوضاع به هم می ریزد و صاحبخانه به اشتباه تصور می کند که این اتفاقات تقصیر جان است. جان مجبور به فرار می شود و آینه عتیقه الی را می شکند. در ادامه، نه تنها هیچ اشاره ای به جراحات جان در اثر برخورد به شیشه آینه نمی شود، بلکه به نظر می رسد او نسبت به رویدادهای دراماتیک شب گذشته نیز بی توجه است. حتی می بینیم که الی با یک قیچی به صورت همکلاسی اش ضربه می زند اما جان هرگز شرایط روحی عشق خود را زیر سوال نمی برد. الی سابقه بیماری روانی در خانواده خود دارد و این حجم از اعتماد جان به او غیرعاقلانه به نظر می رسد.

شخصیت شرور دیشب در سوهو کیست؟

به نظر می رسد خاتمه پیچیده، اصلی ترین علت نقدهای متفاوت دیشب در سوهو باشد. فیلم زمان زیادی را صرف قربانی جلوه دادن سندی و سواستفاده جک و سایر مردان از تمایل او به معروفیت می کند. با این حال، سندی از هر یک از این مردان انتقام می گیرد و آن ها را می کشد و در آخر در کوشش برای مخفی نگه داشتن جنایات خود، با اقدام به کشتن الی و جان، تبدیل به شرور داستان می شود. ارواح قربانیان مرد ظاهر می شوند و از الی برای انتقام یاری می خواهند اما طراح جوان داستان امتناع می کند و حتی سندی را هم از خودکشی باز می دارد.

الی (با وجود کوشش سندی برای کشتن او) قبل از این که سندی را در حال سوختن در خانه ترک کند، با تصمیم صاحبخانه اش برای کشتن آن مردان، همدردی می کند. چنین خاتمه بندی غیرمنطقی و پر از پیچ و تابی شاید به این علت مطرح شده است که رایت در نظر داشت تا این فیلم را مانند آثار قدیمی جیالو بسازد. تغییر جایگاه ناگهانی سندی از قربانی به شرور و تبدیل کردن دوباره او به یک قربانی، به ویژه در یک بازه زمانی 15 دقیقه ای، عجیب است. بدیهی است که دیشب در سوهو می خواهد چیزی درباره قربانی شدن و توانمندسازی زنان بگوید اما خاتمه بندی پیچیده، این پیغام را ناتعیین جلوه می دهد.

منبع: screenrant

منبع: دیجیکالا مگ

به "دیشب در سوهو؛ تمام حفره های داستانی و نکات گیج کننده فیلم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیشب در سوهو؛ تمام حفره های داستانی و نکات گیج کننده فیلم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید