سهم سینمای ایران در بازارهای جهانی افزایش پیدا می نماید

به گزارش وبلاگ لوئیس، حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی روز گذشته سه شنبه هشتم اردیبهشت طی دیداری با جان میلر مدرس کارگاه های فیلمسازی و استعدادیابی کانادا و پیت رایو کارگردان نیوزلندی داشت و در قالب این نشست قرار بر آن شد که میلر در زمینه جذب سرمایه از کشورهای مختلف اقداماتی را برای سینمای ایران دنبال کند.

سهم سینمای ایران در بازارهای جهانی افزایش پیدا می نماید

رییس سازمان سینمایی در این نشست متذکر شد: سینمای ایران از این توان برخوردار است که با کشورهای مختلف به همکاری پرداخته و تولیدات مشترکی داشته باشد.

وی ادامه داد: می توان برای به نتیجه رسیدن تولیدات مشترک، نویسنده و کارگردان هایی از دو کشور انتخاب کرد تا بدین ترتیب با شکل گیری نوعی کمیسیون مشترک کار آغاز گردد. البته باید در این زمینه توجه داشت که در این راه مرسوم آن است که دولت راه را باز کند. چراکه در صورت آماده شدن شرایط بخش خصوصی خود می داند چگونه باید کار را دنبال کند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین شرح داد: با وجود آن که سینمای ایران هواداران بسیاری در جهان دارد اما همچنان در بازارهای جهانی سهم به نسبت کمی داریم. با این وجود سال جاری در جشنواره ملی فجر حدود 100 فیلم داشتیم که 40 درصد آن ها ساخت جوان ها بود و کیفیت کار سینماگران جوان به گونه ای بود که همه بزرگان سینما را متحیر کرد و این موضوع نشان دهنده آن است که سینمای ایران ادامه دارد و تمام نشده است.

ایوبی در ادامه گفت: ما در ایران انجمن سینمای جوانان را داریم که این مرکز در 60 نقطه کشور شعبه هایی دارد و سینما از آنجا و با ساخت فیلم های کوتاه آغاز می گردد. حتی فیلمسازانی مانند اصغر فرهادی نیز از همین انجمن ها کار را آغاز نموده و به تدریج پس از ساخت فیلم های کوتاه به فیلم های بلند سینمایی رسیده اند.

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان نمود: اکنون تجربیات خانم میلر در حوزه بین الملل می تواند یاری قابل توجهی به ما داشته باشد. چرا که 20 سال قبل سینمای ایران در شرایطی به سر می برد که تقریبا همه فیلم های آن با حمایت دولت ساخته می شد. اما اکنون نزدیک به 70 درصد فیلم ها با بودجه بخش خصوصی ساخته می گردد و ما به عنوان بخش دولتی مشوق فیلمسازها هستیم و از کارگردانانی که فیلم هایشان در جشنواره های مختلف جوایزی دریافت می نمایند، حمایت می کنیم. اما در نهایت بیشتر فیلم ها کار شخصی خود فیلمسازان است.

ایوبی شرح داد: سینماگران ما سال گذشته 222 جایزه بین المللی دریافت نموده و در 46 جشنواره داوران ایرانی به داوری پرداختند. بر همین اساس سینمای ایران دارای ظرفیت و پتانسیلی است که می توان آن را ارتقا داد.

سینمای ایران جذاب و متفاوت است

جان میلر که تاکنون در سطح بین الملل در کشورهای متعددی به شناسایی و کشف استعدادهای جوان سینما پرداخته نیز در دیدار با معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عنوان نمود: کار من سفر به تمام جهان و توسعه استعدادهای جوان است. اما واقعا فیلم هایی که در ایران دیدم، به مراتب جذاب تر بوده و از موضوعات و داستان های جالبی بهره می برند و البته طنز هم در آن ها به خوبی مورد توجه قرار گرفته و سهم قابل توجهی دارد.

ایوبی بیان نمود: در کشور ما طنز چنان جایگاهی دارد که یکی از فواید مهم تلفن همراه به رد و بدل کردن لطیفه ها مربوط می گردد.

جان میلر در ادامه با اشاره به سفرهایی که اخیرا به کشورهایی مانند کوبا و کلمبیا داشته بیان نمود: برنامه در حال حاضر در جهان بخش های مختلفی به حمایت از استعدادها می پردازند که شاید یکی از مهمترین آن ها صندوق برلین یا موسسه آمستردادم باشد که هدف نهایی هر دو شناسایی استعدادهای جوان است و در کشورهای مختلف می توان از این قابلیت بهره گرفت.

این فیلمساز در بخش دیگری از صحبت های خود به کشور کانادا اشاره نمود و گفت: با توجه به جمعیت کشور ما که چندان بالا نیست ما احتیاج به جذب سرمایه های بیرونی داریم.

منبع: خبرگزاری مهر

به "سهم سینمای ایران در بازارهای جهانی افزایش پیدا می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم سینمای ایران در بازارهای جهانی افزایش پیدا می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید