طاق کسری در حال فرو ریختن است، ایران یاری می نماید

به گزارش وبلاگ لوئیس، فروریختن طاق کسری

ایران به عنوان کشوری همسایه که در همه مسائل عراق با آن ها همکاری دارد، به دنبال صحبت های معاون رییس جمهور، آمادگی خود را برای همکاری با عراق در خصوص جلوگیری از فروریختن طاق کسری اعلام نمود. بر اساس گزارش ایسنا، در حالی مسوولان عراقی کمتر از یک ماه قبل درخواست یاری برای عملیات نجات ایوان مدائن در عراق، به سوی مسئولان میراث فرهنگی ایران ارسال نموده بودند در طی دو روز گذشته، بخش هایی از این اثر تاریخی در عراق فرو ریخت. مسئولان فرهنگی عراق وضعیت این محوطه باستانی را به گونه ای می دانند که به نظر می رسد باید منتظر ریزش بخش های دیگری نیز از این اثر تاریخی و باستانی باشیم. با خبرنگاران همراه شوید تا در خصوص این خبر بیشتر بدانیم.

طاق کسری در حال فرو ریختن است، ایران یاری می نماید

در سفر عبدالامیر الحمدانی وزیر فرهنگ و گردشگری عراق در 22 بهمن سال جاری و دیداری کوتاه با علی اصغر مونسان، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری داشت، او علاوه بر مطرح کردن پیشنهادهایی برای توسعه همکاری های دو کشور در بخش گردشگری و میراث فرهنگی، نگهداری آثار باستانی را مهمترین چالش این کشور دانسته و از ایران درخواست نموده بود تا در این زمینه با توجه به مفاد آخرین تفاهم نامه دو کشور به عراق یاری کند. همچنین او تاکید نموده بود: طاق کسری یا همان ایوان مدائن از جمله آثار باستانی عراق است که به خاطر اقدامات مرمتی گذشته و از طرفی کهنسالی و قدمت آن به نگهداری و ترمیم احتیاج دارد. گویا عراقی ها از وضعیت و شرایط فروریختن طاق کسری که سال ها به دلیل جنگ و قبل و بعد از آن تقریبا به حال خود رها شده بود، خبر داشته که چنین درخواستی را از مسوولان میراثی فرهنگی کشور داشتند.

24 روز بعد از درخواست آن ها، یعنی 16 اسفند، کاظم الشمری، نماینده ائتلاف ملی عراق از مقامات ارشد این کشور خواست هرچه سریع تر فکری به حال نجات اثر باستانی ایوان مدائن نمایند. او با انتشار تصاویری که نشان از فروریختن طاق کسری می دهد، از رئیس جمهور، نخست وزیر و وزیر فرهنگ و همچنین سازمان یونسکو درخواست کرد تا برای نجات و ترمیم آن فورا اقدام نمایند. از سوی دیگر شبکه سومریه، اعلام نموده است که شب 16 اسفند بخش هایی از ایوان کسری فروریخت و از سوی دیگر هر لحظه امکان ریزش بخش های باقی مانده از طاق وجود دارد. در مقابل قول هایی که مونسان برای یاری به حفاظت از این بنای تاریخی به صورت خاص به عراقی ها داده است، محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مورد فروریختن طاق کسری اظهار کرد: هر چند که این بنای تاریخی احتیاجمند مرمت و توجه است، اما متاسفانه در طول سال های گذشته توجه چندانی به آن نشده است.

او همچنین ادامه داد: با توجه به این که چنین محوطه هایی، میراث جهانی بشریت محسوب شده و ارزش زیادی دارند، باید همه کشورها برای مرمت آن ها یاری نمایند. مسلما ایران نیز به عنوان کشور همسایه که در همه مسائل عراق با آن ها همکاری دارد، براساس صحبتی که رئیس سازمان میراث فرهنگی پیش از این با مسوولان عراقی داشته، آمادگی خود را برای همکاری در مورد مرمت ایوان مدائن اعلام می نماید. این صحبت ها در حالی مطرح می شوند که در مرداد ماه سال 1394 نیز، به دنبال حضور وزیر گردشگری و میراث فرهنگی عراق در ایران، مقرر شد کارگروه مشترکی از دو کشور برای ثبت جهانی ایوان مدائن یا طاق کسری تشکیل گردد. در آن موقع، فرهاد نظری که مدیریت دفتر ثبت آثار تاریخی را بر عهده داشت شرح داده بود: معاونت میراث فرهنگی وزارت گردشگری عراق در همکاری با سازمان میراث فرهنگی، تفاهم نامه ای امضا کردند که یکی از اقدامات اجرایی در حال نهایی شدن آن مربوط به طاق کسری است. بر این اساس قرار است ایوان مدائن یا طاق کسری با همکاری ایران و عراق جهانی گردد. براساس برنامه ریزی های کشور عراق طاق کسری در سال 2017 برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو ارائه شد. هر چند که هنوز این محوطه تاریخی و بسیار با اهمیت در فهرست میراث جهانی به ثبت نرسیده است.

طاق کسری، طاق خسرو یا ایوان مدائن نام کاخ پادشاهان ساسانی بوده که در 37 کیلومتری جنوب شهر بغداد در ساحل خاوری رود دجله قرار گرفته و از مهم ترین سازه های دوران ساسانیان است. علاوه بر این آرامگاه سلمان فارسی از یاران محمد پیامبر اسلام (ص) نیز در نزدیکی آن به عنوان زیارتگاهی برای مسلمانان می باشد. این طاق جای جلوس رسمی پادشاه ایران بوده است. ساختمان این بنا را در داستان ها به خسرو اول نسبت داده شده و به عقیده هرتسفلد طاق کسری را باید از بناهای شاپور اول دانست.

در حفاری های جدید محققان آلمانی قطعاتی از تزئینات گچبری و غیره دیده شده که طاق کسری جزو مقر عادی شاهنشاهی محسوب می شده و از نظر ساختمانی تا اندازه ای ساده بوده است، اما حیرت نظاره نمایندگان در برابر این بنا بیشتر به خاطر عظمت و شکوه آن است. گفته می گردد قبل از این گمان می شد که طاق کسری در تیسفون قرار گرفته است، اما تیسفون، اسبانبر و چند شهر کوچک دیگر مانند بغداد، روی یکدیگر شهرگان یا مدائن را تشکیل می دادند. ویرانه های این کاخ هنوز در کشور عراق باقی مانده است. ابوجعفر منصور خلیفه عباسی نخستین کسی بود که کوشش کرد تا آن را ویران کند ولی در این کار ناکام ماند. وی از مصالح آن برای ابنیه شهر جدید بغداد استفاده کرد و بخاطر اینکه در نظر وی حمل مصالح به بغداد از ارزش خود مصالح بیشتر شده از ادامه تخریب آن خودداری کرد.

منبع: الی گشت

به "طاق کسری در حال فرو ریختن است، ایران یاری می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طاق کسری در حال فرو ریختن است، ایران یاری می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید