ماجرای یک جلسه؛ وقتی علی اف گفت تبریز مادر است! ، زیر پای اردوغان پوست خربزه انداختند

به گزارش وبلاگ لوئیس، سفیر اسبق ایران در ترکیه گفت: در دیداری که با حیدر علی اف رئیس جمهور سابق آذربایجان داشتم و برای او مثالی بیان کردم و او گفت در این فرایند یعنی اتحاد دو آذربایجان مادر تبریز است.

ماجرای یک جلسه؛ وقتی علی اف گفت تبریز مادر است! ، زیر پای اردوغان پوست خربزه انداختند

محمدرضا باقری سفیر اسبق ایران در ترکیه در تبادل نظر با خبرنگار سیاسی وبلاگ لوئیس در مورد اظهارات اخیر اردوغان و بیان ابیاتی از یک شعر جدایی طلبانه درباره رود ارس در مرز آذربایجان و ایران علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی گفت: ظاهرا اردوغان در بین نظامیان آذربایجانی جوگیر شده این حرف ها مسائل جدیدی نیست و در زمانی که من در سال های 69 تا 75 سفیر ایران در ترکیه بودم این حرف ها زیاد به گوش می رسید ؛البته بیان آن زمان در حد بیان در روزنامه ها و رسانه های لاییک ترکیه ای بود، اما اینکه رئیس جمهور ترکیه چنین ادعایی را مطرح کند، مسئله جدیدی است.

وی با بیان اینکه در میزگرد های خود درآن موقع پاسخ این سخنان را می داده است،گفت: مردم ترکیه مسلمانان متدین، علاقه مند به ایران و انقلاب هستند و این یک شعری است که اردوغان معنی آن را بد فهمیده است.

باقری ادامه داد: همین الان مردم دو سر ارس همین شعر را می خوانند آن ها از این فاصله و جدایی ناراحتند و به خاطر جدایی از ایران غبطه می خورند،زمانی که بعضی روزنامه های وابسته به لاییک ترکیه این حرف ها را می زدند من دیپلماسی را کنار گذاشتم و گفتم اتفاقا یکی شدن دو آذربایجان فکر خوبی است، چون اگر شما بچه را رها کنید در آغوش مادرش پناه می برد و در دیداری که با حیدر علی اف رئیس جمهور سابق آذربایجان داشتم و این مثال را برای او بیان کردم او گفت در این فرایند مادر تبریز است، بنابراین این حرف ها ارزشی ندارد و اردوغان خود را سبک نکند که ما مجبور شویم از گذشته های او چیزی بگوییم.

سفیر اسبق ایران در ترکیه توضیح داد: اگر رئیس جمهور ترکیه عذرخواهی نکند و من را مجبور کند مسائلی از گذشته او منتشر می کنم اساسا او به دلیل اینکه دم از اسلام و ایران می زند مردم را کنار خود دارد این در حالی است که الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان نیز مثل پدرش و مردم آذربایجان فهمیده و می داند او(اردوغان) اشتباه نموده است.

وی با تاکید براینکه ما توقع داریم دولت آذربایجان در این خصوص عکس العمل نشان دهد گفت: وقتی ما انسجام خود را از دست بدهیم این شرایط پیش می آید که دیگران برای ما اظهارنظر نمایند من بزرگتر ها را نصیحت می کنم که با هم مدارا نمایند، چون اگر انسجام داخلی بهم بریزد این فقط عربستان، امارات و بحرین نیستند که عربده می کشند آن وقت زوزه های دیگری نیز به گوش می رسد.

باقری در سرانجام خاطر نشان کرد: هر کس می گوید من پیرو رهبرم باید مثل رهبری عمل کند رهبری همه چیز را می داند، اما معتقد است ثبات و امنیت کشور نباید مخدوش گردد البته شاید این اقدام اردوغان پوست خربزه ای است که دیگران زیر پای او قرار دادند.

لازم به ذکر است:رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه، روز گذشته در حالی که برای شرکت در مراسم رژه نظامی نیرو های جمهوری آذربایجان به مناسبت سرانجام اشغال منطقه قره باغ کوهستانی به باکو سفر نموده بود، ابیاتی از یک شعر جدایی طلبانه درباره رود ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان علیه تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران خواند.

این اظهارات البته واکنش محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران را به همراه داشت و ظریف در توئیتی نوشت: به اردوغان نگفته بودند، شعری که به غلط در باکو خواند، مربوط به جدایی قهری مناطق شمالی ارس از سرزمین مادری شان ایران است! آیا او نفهمید که علیه استقلال جمهوری آذربایجان سخن گفته است؟ هیچکس نمی تواند درباره آذربایجان عزیز ما صحبت کند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "ماجرای یک جلسه؛ وقتی علی اف گفت تبریز مادر است! ، زیر پای اردوغان پوست خربزه انداختند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای یک جلسه؛ وقتی علی اف گفت تبریز مادر است! ، زیر پای اردوغان پوست خربزه انداختند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید