کیمبرلی؛ دهان بلعنده زمین

به گزارش وبلاگ لوئیس، بزرگ ترین چاله یی که بشر تا به حال حفر نموده، معدن کیمبرلی در آفریقای جنوبی است که اهمیتی فراتر از یک حفره یا معدن معمولی دارد. کیمبرلی حفره ی جادویی آفریقای جنوبی است که درآمدهای چشمگیری را به جیب صنعت توریسم این کشور سرازیر می نماید و یکی از دیدنی ترین جاذبه های قاره ی سیاه به شمار می رود!

کیمبرلی؛ دهان بلعنده زمین

کیمبرلی؛ دهان بلعنده زمین

بزرگ ترین چاله یی که بشر تا به حال حفر نموده، معدن کیمبرلی در آفریقای جنوبی است که اهمیتی فراتر از یک حفره یا معدن معمولی دارد. کیمبرلی حفره ی جادویی آفریقای جنوبی است که درآمدهای چشمگیری را به جیب صنعت توریسم این کشور سرازیر می نماید و یکی از دیدنی ترین جاذبه های قاره ی سیاه به شمار می رود!

اصلی ترین جذابیت حفره کیمبرلی در اعداد و ارقام عجیب و بزرگی است که حول آن می چرخد:

- 50 هزار کارگر معدن آن را در مدت 43 سال حفر نموده اند.

- 2720 کیلوگرم الماس از این حفره بیرون آمده است.

- 22 میلیون تن خاک برای حفر این معدن بیل زده شده است.

- این حفره 215 متر عمق و 463 متر پهنا دارد!

کیمبرلی در قرن نوزدهم میلادی کشف شد. وقتی که چند معدنچی اولین تکه الماس را در نزدیکی این معدن پیدا کردند و سودای تجارت آن ها را به حفر عمیق ترین معدن جهان واداشت. بعد از آن ها کارگران دیگری روی این حفره کار کردند تا هم زمان با بیشتر شدن عمق آن، رقم کارگردان کار نموده در این معدن نیز به عدد باور نکردنی پنجاه هزار نفر برسد! این در حالی بود که معدن سخاوتمند کیمبرلی هیچ کدام از آن ها را دست خالی بر نمی گرداند.

2720 کیلوگرم الماس ناب! هدیه یی بود که خاک آفریقا به این کارگران معدن داد.

اما شگفتی های کیمبرلی به همین جا ختم نمی گردد. ماجرا وقتی جالب تر خواهد شد که بدانید این پنجاه هزار کارگر بدون هیچ ابزار حفاری پیشرفته یی بزرگ ترین معدن جهان را حفر کردند؛ یعنی تنها با بیل و کلنگ های مکانیکی که استفاده از آن ها در بین سال های 1871 تا 1914 مرسوم بود.

آن ها 22 میلیون تن خاک را جا به جا کردند و حفره یی به بزرگی 463 متر و عمق 215 متر به وجود آوردند. اما پیشروی بیش از این ادامه پیدا نکرد، چون کارگران وارد سطحی از معدن شده بودند که حفاری بیشتر ممکن بود به قیمت جان شان تمام گردد. بنابراین معدن تعطیل شد، اما مدتی بعد کمپانی برادران بیرز که مالک این معدن بودند، کندن آن را به صورت زیرزمینی ادامه دادند.

بعد از سرانجام عملیات حفاری، معدن این بار فصل تازه یی از عمر خود را شروع کرد. آب های زیرزمینی کم کم به داخل این حفره نفوذ کردند تا پس از مدتی، کیمبرلی تبدیل به دریاچه ی کوچکی گردد که بیست درصد از عمق حفره، یعنی چهل متر از آن را پر می کرد.

منبع: 7 روز زندگی شماره 120منبع: راسخون

به "کیمبرلی؛ دهان بلعنده زمین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیمبرلی؛ دهان بلعنده زمین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید