آیا دستورالعمل های جدید ترامپ ایالات متحده را رهبر هوش مصنوعی دنیا می نماید؟

به گزارش وبلاگ لوئیس، فوربس نوشت: رئیس جمور ایالات متحده؛ دونالد ترامپ اخیرا دستورالعمل های جدیدی برای توسعه هوش مصنوعی صادر نموده است. اما آیا این دستورالعمل ها باعث می شوند ایالات متحده رتبه نخست هوش مصنوعی دنیا گردد؟

آیا دستورالعمل های جدید ترامپ ایالات متحده را رهبر هوش مصنوعی دنیا می نماید؟

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، در حال حاضر کنگره و رئیس جمهور آمریکا همزمان به دنبال اصلاح حوزه های هوش مصنوعی و توسعه ظرفیت های این حوزه هستند. به نظر می رسد ترامپ در کوشش است با ارتقای سطج قدرت هوش مصنوعی، به برترین قدرت در دنیا تبدیل گردد.

طبق اعلام رسمی سفارشنامه رئیس جمهور آمریکا دارای پنج محور اصلی است:

  1. تحقیق و توسعه (که از آژانس ها درخواست افزایش بودجه به ویژه برای تحقیقات علمی دارد
  2. زیرساخت (که اشتراک گذاری اطلاعات را تشویق می نماید، هرچند که به طور بالقوه علیه مسائل مربوط به حریم خصوصی باشد)
  3. حکومت داری(که باید توسط ادارات دولتی طراحی گردد و ما فقط می توانیم امیدوار باشیم، دیگر گروه های مدنی و دانشگاهی به این مسائل با دید اخلاقی بنگرند)
  4. نیروی کار (که آموزش شغلی و آموزش مداوم در زمینه علوم کامپیوتر را پشتیبانی می نماید)
  5. مشارکت بین المللی (که احتیاج به همکاری در پروژه ها با کشورهای دیگر را دنبال می نماید)

به غیر از این چارچوب کلی، اطلاعات ما در خصوص آنچه که اتفاق می افتد، بسیار کم است، هرچند دولت میخواهد اطلاعات بیشتری را طی 6 ماه آینده منتشر کند.

در حالی که برای بسیاری از افراد هوش مصنوعی صرفا شامل تصاویر علمی تخیلی است، این اصطلاح در محافل فناوری کاملا متفاوت تعبیر می گردد. درواقع هوش مصنوعی به لحاظ علمی یک واژه تمام عیار برای توصیف همه سیستم هایی است که می توانند مسائل خود را هوشمندانه حل نمایند، یا وظایف را براساس مجموعه ای از قوانین (الگوریتم های) معین شده انجام دهند. در حالی که این الگوریتم ها توسط انسان نوشته می شوند و البته که مجموعه ای از مسائل و تعصبات شخصی انسان ها را هم پشتیبانی می نمایند.

با این حال، ماشین ها برای انجام کار خود احتیاجی به دخالت انسان ندارند.دو بخش از هوش مصنوعی که حتی پیچیده تر است با نام یادگیری ماشین و یادگیری عمیق شناخته می شوند. یادگیری ماشین هدف را قادر می سازد ماشین ها را به پیش بینی دقیق بر اساس داده های ارائه شده توسط برنامه نویسان هدایت نمایند. در حال حاضر، یادگیری عمیق، نقطه قوت چیزی است که ما در زمینه هوش مصنوعی به دست آورده ایم. این کار از مغز انسان یادگیری و پردازش اطلاعات و الگوهای آن الهام گرفته شده است و هدفش این است که ماشینها را قادر سازیم تا افراد و اقلام را طبقه بندی و دسته بندی کند.

ایالات متحده بین 19 کشوری است که یک استراتژی رسمی برای آینده هوش مصنوعی اعلام نموده است.. کانادا اولین بار در ماه مارس 2017 این کار را کرد و البته کشورهای متعددی از جمله فرانسه، مکزیک، امارات متحده عربی و چین نیز از این سیستم پیروی کردند.

دولت ایالات متحده یک دیدگاه خاص از ضرورت توسعه هوش مصنوعی دارد، درواقع از زمانی که معین شد چین در حال غلبه بر نوآوری ایالات متحده آمریکا است، این کشور نیز به سرعت به تکاپو افتاد تا از قدرت گیری این کشور و برنامه 2030 چین پیشگیری کند.

اما در حالی که دستورالعمل اجرایی ترامپ به صراحت هوش مصنوعی را به عنوان یک اولویت مهم برای سیاستگذاری ایالات متحده برجسته می نماید، همچنان نگرانی ها در حوزه کمبود محققان دانشگاهی و رهبران مدنی و .. وجود دارد.

با این حال، بسیاری از کارشناسان این کوشش را تحسین می نمایند. ویرجینیا دیگانوم، استاد اطلاعات مبتنی بر هوش مصنوعی در بخش علوم کامپیوتر دانشگاه علم و فناوری دانشگاه اومئا معتقد است؛ تا کنون، دولت ایالات متحده بیش از حد در خصوص هوش مصنوعی و تأثیر اجتماعی آن آرام بوده است و رهبران دنیا باید نقش و مسئولیت خود را در این حوزه جدی بگیرند.

اما یک نکته مهم این است که چگونه می توانیم مطمئن باشیم که استانداردهای اخلاقی و دستورالعملهای سیاسی با این رشد برنامه ریزی شده همخوانی دارد یا خیر؟. دو محور پیشنهادی دولت در حوزه مسائل اخلاقی مانند حفظ حریم خصوصی و از دست دادن شغل احتمالی برخورد می نمایند، اما این اعلامیه ها همچنان مبهم است.

افزون بر این ها نگرانی های شرکت هایی مانند گوگل در خصوص نحوه استفاده دولت از هوش مصنوعی وجود دارد. برای مثال سال گذشته، گوگل همکاری خود با دولت را محدود کرد و ضمن توقف همکاری خود با وزارت دفاع در سال گذشته حضور در پروژه ماون متوقف کرد البته عامل اصلی این ماجرا امضای توماری توسط هزاران نفر از کارکنان گوگل بود.

واضح است که مهم نیست طرح های دولت ترامپ چگونه شکل می گیرد، مهم ترین بخش این است که آیا مدافعین و طراحان هوش مصنوعی با یکدیگر همصدا و همنظر هستند یا خیر و آیا توسعه هوش مصنوعی منجر به کاهش آزادی های مدنی و نقض حریم خصوص افراد می گردد یا خیر.

منبع: انتخاب

به "آیا دستورالعمل های جدید ترامپ ایالات متحده را رهبر هوش مصنوعی دنیا می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا دستورالعمل های جدید ترامپ ایالات متحده را رهبر هوش مصنوعی دنیا می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید