باید به سمت ترویج هنرستان ها برویم، بخشی از دانشگاه های دولتی و غیردولتی به هنرسرا تبدیل گردد

به گزارش وبلاگ لوئیس، عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر گفت: در سال های اخیر مهندسین زیادی تربیت کردیم که حتی یک انتگرال ساده بلد نیستند بگیرند، چون ظرفیت دانشگاه ها اعم از دولتی و آزاد و پیغام نور و ... را به حدی افزایش داده ایم که هر شخصی ثبت نام کند قبول می گردد.

باید به سمت ترویج هنرستان ها برویم، بخشی از دانشگاه های دولتی و غیردولتی به هنرسرا تبدیل گردد

محمد مونسان در گفت وگو با وبلاگ لوئیس، اظهار کرد: در سال های اخیر صحبت های زیادی در مورد تبعات منفی روحی و مالی کنکور بر روی دانش آموزان و خانواده های آنان شده است، ولی راهکار های ارائه شده نه تنها مشکل را حل نمی نمایند، بلکه در میان مدت، شکل دیگری از معضلات را ایجاد می نمایند.

وی اضافه نمود: یکی از راهکار های ارائه شده، حذف کنکور و جایگزینی آن بر اساس معدل است که قطعاً بین دبیرستان های دولتی و غیرانتفاعی، تیزهوشان و نمونه مردمی و غیره تفاوت بسیاری در نوع امتحان و کسب نمره و معدل وجود خواهد داشت، یعنی این روش در بطن خود، به نوعی بی عدالتی و خرید نمره را ترویج خواهد نمود.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر با طرح این سؤال که چرا تعداد دانشگاه ها و دانشجویان ایران زیاد است و آیا همه دانشجویان برای تحصیلات عالیه ساخته شده اند، گفت: در سال های اخیر مهندسین زیادی تربیت کردیم که حتی بلد نیستند یک انتگرال ساده بگیرند، چون ظرفیت دانشگاه ها اعم از دولتی و آزاد و پیغام نور و ... را به حدی افزایش داده ایم که هر شخصی ثبت نام کند، قبول می گردد.

مونسان گفت: برای کاهش بیکاری و ایجاد اشتغال باید هنرستان ها را ترویج کرد و در همان دوران هنرستان به دانش آموزان، شغل و حرفه یاد داد و آموزش آنان را در مرحله هنرسراها (به منزله تحصیلات تکمیلی برای هنرستان ها) تکمیل کرد که به تبع آن می توان سیستمی ایجاد کرد که همه مشاغل برای دریافت مجوز کسب وکار باید دارای تحصیلات هنرستانی و هنرورزی مربوطه باشند.

وی اضافه نمود: برای بانوان هم باید رشته های اشتغال آفرین مربوطه مانند خیاطی، هنرهای دستی، خدمات آرایشی و بهداشتی و ... را راه اندازی کنیم که برای هر یک از شاخه ها، هنرستان های تخصصی با امکانات مناسب را فراهم نموده که البته راهی جز تبدیل فضای فیزیکی دبیرستان های موجود به هنرستان ندارد.

مونسان با اشاره به اینکه همه ساختار آموزش وپرورش، از ساختار جذب معلم و آموزش معلمین گرفته تا ایجاد امکانات کارگاهی و تخصصی در هنرستان ها باید متحول گردد، اظهار کرد: باید فضاهایی شبیه دانشگاه با نام هنرسراهای آموزش شغلی یا هنرورزی یا چیزی شبیه آن برای دوره های دوساله یا چهارساله ایجاد شوند که برای تحقق این امر باید بخشی از دانشگاه های دولتی و غیردولتی کشور به هنرسراها تبدیل شوند.

وی روند جذب هیات علمی در دانشگاه را لجام گسیخته و بی هدف بیان کرد و اضافه نمود: اینکه در یک کشور نسبت تعداد دبیرستان ها به هنرستان ها چقدر باید باشد، بستگی به سیاست های کلان علم و فناوری در هر کشور دارد، در ایران یک وضعیت سرگردان و بلاتکلیفی حاکم است که در مقیاس جهانی، وضعیت مناسبی در تولیدات صنعتی نداریم، اما بعد از روسیه و آمریکا سومین تربیت نماینده مهندس در جهان هستیم.

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی مالک اشتر گفت: با توجه به اینکه ایران بدون استراتژی خاصی در تحصیلات مدرسه ای و دانشگاهی پیش می رود و فقط فارغ التحصیل بیکار در جامعه توزیع می نماید، تحلیل من این است که در یک بازه زمانی ده ساله حداقل باید 60 درصد دبیرستان ها و دانشگاه های ایران به هنرستان و هنرسراها تبدیل گردد و حداکثر 40 درصد دانش آموزان به سمت دبیرستان و دانشگاه راهنمایی شوند.

وی در انتها حذف کنکور را غیرممکن دانست و گفت: کنکور دارای نقاط قوت بسیار زیادی است مانند ایجاد عدالت آموزشی و رقابت عادلانه در همه نقاط کشور که چنین چیزی در جهان کم نظیر است لذا راهکار، پاک کردن صورت مساله (حذف کنکور) نیست؛ بلکه ترمیم و تدبیر آن یعنی کاهش تقاضای کنکور یا راهنمایی دانش آموزان به سمت هنرستان ها است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "باید به سمت ترویج هنرستان ها برویم، بخشی از دانشگاه های دولتی و غیردولتی به هنرسرا تبدیل گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "باید به سمت ترویج هنرستان ها برویم، بخشی از دانشگاه های دولتی و غیردولتی به هنرسرا تبدیل گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید