توزیع لاستیک سنگین با نصف قیمت بازار دروغ است

به گزارش وبلاگ لوئیس، در حالی یک کارشناس صنعت تایر مدعی توزیع لاستیک ناوگان سنگین جاده ای با نصف قیمت بازار در سامانه جامع تجارت شده که دبیر کانون کامیون داران، گفت: این ادعا دروغ است.

توزیع لاستیک سنگین با نصف قیمت بازار دروغ است

به گزارش گروه مالی وبلاگ لوئیس، احمد کریمی در مورد شرایط تامین لاستیک ناوگان سنگین کشور و در واکنش به اظهارات یک کارشناس صنعت تایر درباره توزیع لاستیک در سامانه وزارت صمت با نصف قیمت بازار اظهار کرد: در ابتدا باید به این نکته اشاره کنم که یک مشکل اساسی در تامین لاستیک داریم؛ متاسفانه هنوز احتیاج بخش حمل ونقل به لاستیک در رابطه با نوع و سایز آن به وسیله فراورینمایندگان داخلی شناسایی نشده است.

وی با بیان این که به همین علت فراورینماینده یا واردنماینده نمی تواند با اطلاعات کامل احتیاج بازار مصرف را تامین کنم، افزود: در این صورت چه اتفاقی می افتد؟ در این شرایط در مقطعی بازار می گوید فلان سایز لاستیک در بازار کم است و بلافاصله تمام ثبت سفارش ها به سمت این سایز می رود و از فراوری یا تامین دو سایز پرمصرف دیگر غفلت می گردد.

وی با یادآوری این که در کشور فقط یک شرکت است که لاستیک سیمی (رادیال) فراوری می نماید، یادآور شد: به خاطر همین است که بخش قابل توجهی از لاستیک سنگین در سایز های 315 و 385 به وسیله واردات تامین می گردد.

وی افزود: این که می گویند در سامانه جامع تجارت لاستیک موجود است باید دید در سامانه تجارت است چه سایزی است. ضمن این که می بینیم وقتی سایز مورد احتیاج لاستیک وارد سامانه می گردد، فراورینماینده لاستیک بلافاصله با عوامل توزیع خودش هماهنگ می نماید که این لاستیک یک ساعت دیگر توزیع می گردد.

دبیر کانون کامیون داران تاکید نمود: در واقع بلافاصله لاستیک عرضه شده به وسیله عوامل توزیع از سامانه خارج می گردد و عملا به دست مصرف نماینده واقعی نمی رسد.

کریمی در پاسخ به این پرسش که این لاستیک ها چگونه از سامانه خارج می گردد، گفت: توزیع نماینده سند تعدادی از کامیون داران را دریافت می نماید و برای هر کدام تعداد مجاز لاستیک را دریافت نموده، اما همه لاستیک را در اختیار مصرف نماینده قرار نمی دهد.

وی افزود: اصلا شرایط مناسبی را در توزیع لاستیک نداریم و عملا تامین آن به وسیله بازار آزاد تامین می گردد. این ادعا که در حال تامین احتیاج مصرف نماینده به وسیله سامانه جامع تجارت وزارت صنعت هستیم کاملا بحث دروغ و اشتباهی است.

وی یادآور شد: لاستیک های مورد احتیاج در بازار 14 تا 15 میلیون قیمت و در سامانه وزارت صمت 10 یا 11 میلیون تومان قیمت دارد. اما آیا امکان این که لاستیک با این قیمت به دست مصرف نماینده برسد، وجود دارد؟ جواب منفی است.

ادعای توزیع لاستیک ناوگان سنگین با نصف قیمت بازار

این درحالی است که یک کارشناس صنعت تایر با اشاره به شرایط نامطلوب نرخ تایر سنگین در بازار، گفت: تایر های عرضه شده در سامانه به دو دسته ایرانی و خارجی تقسیم می شوند. در حوزه تایر های وارداتی با توجه به قیمت آن ها، اختلاف نرخ تایر در سامانه و بازار آزاد بسیار کم است. برای مثال اگر تایر درجه یک چینی در سامانه حدود 15 میلیون است، در بازار نیز نرخ آن به همین صورت است.

خراسانی افزود: در بخش تایر های فراوری داخل، به علت آن که یارانه های متفاوتی به فراورینماینده اعطا می گردد، نرخ تمام شده آن حدود 8 الی 9 میلیون تومان است؛ اما با توجه با اختلاف قیمت آن با تایر های خارجی، نرخ آن در بازار حدود 13 الی 14 میلیون تومان است.

وی در ادامه رانندگان را عامل آشفتگی بازار تایر سنگین معرفی کرد و در واکنش به شائبه دلالی تایر سهمیه ای در بازار آزاد، توضیح داد: بسیاری از راننده ها با دریافت سهمیه تایر خود اقدام به فروش آن در بازار آزاد می نمایند و این موضوع که دلالان تایر ها را به نرخ دولتی گرفته و در بازار آزاد می فروشند، درست نیست.

وی در مورد اثر واردات تایر های خارجی بر قیمت تایر های داخلی، گفت: حضور پررنگ تایر های خارجی سایز سنگین و نیمه سنگین در کشور موجب خواهد شد که تایر خارجی نرخ تایر در بازار را تعیین کند. البته که یک فراورینماینده داخلی در حال ورود به این عرصه است که به محض ورود محصولات آن به بازار، سهم تایر خارجی در بازار به حداقل خواهد رسید.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "توزیع لاستیک سنگین با نصف قیمت بازار دروغ است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توزیع لاستیک سنگین با نصف قیمت بازار دروغ است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید