خبرنگاران سهم محلات در مبارزه با کرونا

به گزارش وبلاگ لوئیس، شهرری - خبرنگاران - این روزها که کرونا گرد غم به کشور و کلانشهر تهران پاشیده، هستند زنان و مردانی که آستین همت بالا زده اند تا گوشه ای از این غبار را از چهره همشهریانشان بزدایند.

خبرنگاران سهم محلات در مبارزه با کرونا

از زمانی که کرونا آمد و مردم نظام بهداشتی درگیر تامین لوازم پیشگیری و بهداشتی برای مبارزه با این ویروس شد، بیش از یک ماه می گذرد، در این مدت در اقصی نقاط ایران و از جمله تهران هموطنان به صورت خودجوش و جهادی پای کار آمدند تا مرهمی برای یکدیگر باشند؛ چرخ های خیاطی بسیاری از زنان این بار در راه مبارزه با ویروسی به حرکت درآمد که نه تنها ایران بلکه کشورهای همسایه و حتی کل جهان را آلوده کرده است.

در این وانفسای نبودن ها و سختی های تامین اقلام بهداشتی برای عامه مردم، عده ای نیز به فکر افتادند تا نیازهای کادرهای درمانی بیمارستان ها که در خط مقدم مبارزه با بیماری کرونا می جنگیدند را تامین کنند. از این رو تولید ماسک، لباس های ضدمیکروب و دیگر پوشش مورد نیاز پزشکان و پرستاران پیگیری شد.

امروز بسیاری از مساجد به مراکز پشتیبانی از مردم در برابر ویروس کرونا تبدیل شده اند که یک نمونه آن در یکی از محله های جنوب شرق تهران فعال است؛ آنها از اواسط اسفند ماه کار تولید ماسک و لباس کار ضدمیکروب برای کادر درمانی بیمارستان ها را آغاز کرده اند؛ فعالان در این طرح جهادی تمایلی به معرفی خود ندارند و ترجیح می دهند این کار خداپسندانه در گمنامی بماند.

برای آغاز کار ابتدا نحوه دوخت لباس ها و نکات بهداشتی و استریل تولیدات به جهادگران آموزش داده شد و اکنون 15 نفر در پایگاه و حدود 20 نفر در خانه های خود در کار تولید این محصولات مشارکت دارند؛ این تولیدات ابتدا با اتوکشی در پایگاه جهادی استریل اولیه می شود و سپس در بیمارستان ها با اشعه گاما میکروب زدایی می شوند.

یکی از فعالان این پایگاه مردمی با اعلام اینکه مواد اولیه مورد نیاز تولید ماسک و لباس های ضد میکروب را اغلب خیرین تامین می کنند، می گوید: تلاش می شود تولیدات به صورت روزانه به دست بیمارستان ها برسد.

چاره چیست؟

ویروس که با دعوت نامه نیامده بود؛ حالا که این بیماری کل کشور را درگیر کرده من هم باید سهمی در بهبود این شرایط داشته باشم؛ هر کس سهمی دارد و سهم من به عنوان کسی که به خیاطی وارد است، همین است که لباس و ماسک مورد نیاز کادر درمان را بدوزم.

این را یکی از بانوانی که پشت چرخ خیاطی صنعتی در حال دوخت لباس گان و یکسره است، می گوید؛ ماسک به چهره و دستکش دارد و حدود 40 ساله است؛ می گوید که امسال دخترش کنکور دارد، کمی نگران کنکور اوست اما ترجیح می دهد این نگرانی را با کار در این پایگاه با دوستانش کم کند.

این حرف ها را بانوی دیگری که فرزندان مدرسه ای دارد، تکرار می کند؛ کارش دوخت ماسک است؛ می داند که فرزندانش این روزها از خانه ماندن کلافه هستند و گاهی هم به آموزش های مجازی بی توجهی می کنند اما دلخوش به کاری است که با نیت رضای خدا انجام می دهد؛ به یکی از احادیث استناد می کند که مضمونش این است همه در برابر جامعه مسئولیم.

دوخت و دوز تنها کاری نیست که از دست اهالی این منطقه بر می آید؛ بخش دیگر کار پخت و پز و بسته بندی مواد غذایی مورد نیاز کادر درمانی است تا کار پشتیبانی و خدمات رسانی به جهادگران عرصه سلامت دچار وقفه نشود.

در هر کوی و محله ای می توان خانواده ای ایثارگر، جانباز و یا افراد سالمند یافت که این روزها باید بیشترین مراقبت را داشته باشند و کمتر در اماکن عمومی حضور یابند تا احتمال ابتلایشان به بیماری کمتر شود؛ حالا نوبت تعدادی از جوانان محل است که به این قشر که روزی برای ما خدمت کردند، خدمت رسانی کنند؛ خرید مایحتاج سالمندان، جانبازان و معلولان با وسیله نقلیه شخصی جزئی از برنامه آنهاست؛ این خانواده ها از قبل شناسایی شده اند و حالا هر روز با آنها تماس گرفته می شود و هر نیازی داشته باشند را برایشان تهیه می کنند.

گام آخر ضدعفونی کردن خیابان ها و معابر شهری است؛ کاری که هر شب انجام می شود و نه تنها کوچه و خیابان بلکه درب منازل نیز ضدعفونی می شود. این کار همه روزه انجام می شود و حتی در تعطیلات و نوروز نیز در دستور کار است تا محله عاری از ویروس کرونا باشد.

در این روزها مردم کشورمان که درگیر بیماری جهانگیر کرونا هستند می توانند با دریافت گوشه ای از کار مبارزه با کرونا به یاری یکدیگر بیاییم تا بتوانیم بر این مشکل نیز غلبه کنیم.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت گفت: تا به امروز 21 هزار و 638 نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده، هزار و 685 نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده و 7 هزار و 913 نفر نیز بهبود یافته اند.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران سهم محلات در مبارزه با کرونا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران سهم محلات در مبارزه با کرونا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید