کشت دانه روغنی کاملینا برای اولین بار در نیشابور

به گزارش وبلاگ لوئیس، خبرگزاری خبرنگاران- معاون رئیس سازمان و مدیرجهادکشاورزی نیشابور از کشت دانه روغنی کاملینا برای اولین بار در اراضی کشاورزی این شهرستان در سطح 10هکتار اطلاع داد.

کشت دانه روغنی کاملینا برای اولین بار در نیشابور

به گزارش خبرنگار وبلاگ لوئیس در نیشابور ،معاون رئیس سازمان ومدیر جهادکشاورزی نیشابور با اعلام کشت محصول دانه روغنی کاملینا برای اولین بار درسطح 10هکتار ازاراضی کشاورزی شهرستان نیشابور اظهارکرد: گیاه کاملینا یا همان گیاه کتان کًش گیاهی دارویی- روغنی است که در سال های اخیر توجه مصرف کنندگان را به خود جلب نموده است.

محمد علی فرهمند راد اضافه نمود : از مهم ترین مزیت های این گیاه می توان به انجام کشت آن در پاییز و برداشت در اواخر فروردین ماه، احتیاج آبی کمتر، سازگاری بهتر با شرایط اقلیمی منطقه، مقاومت فوق العاده به خشکی و سرمای بهاره، حساسیت کمتر به شیوع آفات و حساسیت نداشتن گیاه به ریزش محصول در زمان برداشت اشاره نمود.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: روغن نباتی بیشتر از دانه های روغنی نظیر سویا، آفتابگردان، پنبه دانه، بادام زمینی و کلزا تهیه می گردد که احتیاج به آب زیادی دارد بعلاوه دارای محدودیت هایی از نظر جنبه های مختلف کشت و شرایط اقلیمی است.

فرهمند راد ادامه داد: گیاه کاملینا در برابر سرما، گرما، خشکی، شوری خاک، آفت های نباتات و امراض گیاهی بسیار مقاوم است و بعلاوه مقاومت بالایی نسبت به آفات رایج در میان دانه های روغنی همانند سوسک گرده خوار دارد.

وی اضافه نمود: مهمترین ویژگی کاملینا قابلیت رشد در زمین های کمتر حاصل خیر که احتیاج به آبیاری و کود دهی کمتر دارند، است از این رو درصددهستیم تا با برنامه ریزی جهت انجام بازدید های کشاورزان و ترویج آن در سطح منطقه به عنوان یک کشت جایگزین مناسب غلات و رونق عایدی کشاورزان در سال آینده افزایش چشمگیری در سطح زیر کشت و برداشت دانه روغنی کاملینا داشته باشیم.

شهرستان نیشابور78هزار هکتار زمین های کشاورزی و باغی دارد و سالیانه بیش از 872 هزار تُن انواع محصولات کشاورزی و فرآورده های دامی در این شهرستان فراوری و روانه بازار مصرف می گردد.

منبع: خبرگزاری آریا

به "کشت دانه روغنی کاملینا برای اولین بار در نیشابور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشت دانه روغنی کاملینا برای اولین بار در نیشابور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید