از دلیل تا درمان سوزش چشم

به گزارش وبلاگ لوئیس، احساس سوزش چشم معمولا نشان دهنده مشکل یا حساسیتی در چشم است که احتیاج به شستشو را نشان می دهد.گاهی اوقات این احساس سوزش در قسمتی از چشم نشان دهنده مسئله ای شدید مانند ورود مواد شیمیایی یا آفتاب سوختگی و یا خشکی مزمن می باشد.

از دلیل تا درمان سوزش چشم

سوزش چشم

سوزش چشم عارضه ای ناخوشایند و آزاردهنده است که با نشانه ها و علت هایی همراه است و گاهی اوقات ممکن است که به راحتی نتوان علت آن را تشخیص داد. سوزش چشم در بعضی مواقع نیازمند درمان های جدی تر است.1

علت سوزش چشم

معمولا به ایجاد حس خارش یا ناراحتی در چشم ها، سوزش چشم گفته می گردد. در ادامه، دلایل شایع سوزش چشم را بیان می کنیم.
1. پلک آماس یا بلفاریت (Blepharitis)
بلفاریت با ایجاد پوست هایی ورقه ورقه و شبیه شوره در لبه پلک ها بروز می نماید. بلفاریت بر اثر عفونت باکتریایی ایجاد می گردد. نشانه های دیگر بلفاریت شامل تورم و قرمزی چشم است.
2. خشکی چشم
خشکی چشم زمانی ایجاد می گردد که مجاری اشک، اشک کافی یا نوع مناسبی از اشک را فراوری نمی نمایند. خشکی چشم بیشتر در زنان و افراد مسن بروز می نماید. سایر نشانه های خشکی چشم عبارت است از:

درد

قرمزی چشم

سنگینی پلک ها

تاری دید

3. آلرژی های چشمی
آلرژی های چشمی که با نام ورم ملتحمه آلرژیک (allergic conjunctivitis) نیز شناخته می گردد، زمانی اتفاق می افتد که مواد تحریک نماینده ای وارد چشم می گردد و بدن نیز با فراوری هیستامین به این مواد واکنش نشان می دهد و درنتیجه چشم دچار سوزش می گردد. موادی که معمولا موجب آلرژی های چشمی می شوند شامل گردوغبار، دانه های گرده، دود، عطرها، شوره بدن حیوانات و موادغذایی است. سایر نشانه های آلرژی چشمی عبارت اند از:

قرمزی

اشک و تورم

خارش چشم

4. آفتاب سوختگی چشم
قرار گرفتن بیش از حد درمعرض اشعه فرابنفش (UV) موجود در نور خورشید موجب آفتاب سوختگی چشم می گردد که به آن فوتوکراتیتیس (photokeratitis) نیز گفته می گردد. آفتاب سوختگی چشم علاوه بر سوزش چشم نشانه های دیگری نیز دارد که عبارت اند از:

حساسیت به نور

درد

احساس وجود ریگ در چشم

ریزش اشک

مشاهده هاله و حلقه های نورانی در اطراف چراغ و لامپ

5. روزاسه چشمی (ocular rosacea)
روزاسه چشمی بیماری ای است که باعث التهاب پلک ها می گردد. روزاسه چشمی افرادی را درگیر می نماید که دچار آکنه روزاسه (acnerosacea) هستند. آکنه روزاسه مسئله ای پوستی است که باعث قرمزی و گرگرفتگی صورت می گردد. سایر نشانه های روزاسه چشمی عبارت است از:

درد

حساسیت به نور

کاهش بینایی در موارد شدید

6. ناخنک (Pterygium)
ناخنک رشد بافتی گوشتی روی سفیدی چشم است. ناخنک معمولا در نزدیک ترین قسمت سفیدی چشم به بینی رخ می دهد، البته گاهی در بخش بیرونی چشم نیز ظاهر می گردد. تصور می گردد که عامل ایجاد ناخنک، ترکیبی از خشکی چشم و اشعه UV است. نشانه های ناخنک عبارت است از:

سوزش چشم

خارش

قرمزی

تورم

در بعضی موارد، رشد این بافت گوشتی توسعه می یابد و قرنیه را نیز می پوشاند و بر بینایی نیز اثر می گذارد.1

نشانه های ابتلا به عارضه سوزش چشم

اصلی ترین علائم این عارضه عبارتند از:

احساس خارش

تورم پلک

التهاب و قرمزی پلک

احساس سوزش

قرمزی چشم

آبریزش چشم

ایجاد پوسته در گوشه چشم یا روی مژه ها

حساسیت به نور.2

روش تشخیص سوزش چشم

با توجه به آن چه گفته شد، عارضه سوزش و سرخی چشم ممکن است در اثر مسائل و بیماری های گوناگونی به وجود آید. حساسیت قابل توجه چشم، اهمیت شناسایی و تشخیص عوامل موثر در ایجاد سوزش و خارش چشم را دو چندان می نماید.

برای این منظور، پزشک معالج به وسیله معاینه فیزیکی و آنالیز سوابق فرد می تواند علت بیماری را تشخیص دهد. در مواردی، به کارگیری تجهیزات پزشکی و ابزارآلات ویژه معاینه چشم نیز ضرورت خواهد داشت.2

درمان و داروهای خانگی برطرف سوزش چشم

نحوه درمان سوزش چشم اغلب به علت اصلی بروز آن بستگی دارد. مثلاً اگر سوزش چشم به علت عفونت باکتریایی باشد، پزشک ممکن است برای درمان عفونت قطره چشم آنتی بیوتیک توصیه کند. اما در حالت کلی درمان اغلب با هدف کاهش خشکی چشم انجام می گردد.

سایر راهکارهایی که پزشک ممکن است برای سوزش چشم توصیه کند، عبارتند از:

تمیز کردن حاشیه های پلک در نزدیکی پایه مژه ها با استفاده از یک پاک نماینده ملایم و آب ولرم. فرد می تواند پس از تمیز کردن، به آرامی چشم را خشک کند.

برای کاهش قرمزی و راحتی چشم، از قطره های روان نماینده چشم بهره ببرید. برای چشم های بسیار خشک پزشک ممکن است قطره چشم روان نماینده یا اشک مصنوعی تجویز نماید.

کمپرس گرم روی چشم بگذارید. با خیساندن یک حوله تمیز و نرم در آب گرم، کمپرس درست نموده و سپس آن را روی چشم ها قرار دهید.

استفاده از قطره های چشمی یا قرص های آنتی هیستامین برای کاهش اثرات واکنش های آلرژیک در چشم ها.

مصرف مکمل هایی مثل روغن ماهی و بذر کتان. این مواد می توانند جهت کاهش اثرات خشکی چشم مورد استفاده قرار گیرند. این توصیه ها به ویژه برای افرادی که روزاسه چشم دارند مفید هستند.

نوشیدن اندازه کافی آب در طول روز می تواند به مرطوب نگه داشتن چشم و کاهش خشکی یاری کند.

دادن استراحت منظم در خلال استفاده از کامپیوتر می تواند به مرطوب کردن چشم و کاهش قرمزی آن یاری نماید.

زدن عینک آفتابی برای محافظت از چشم در برابر اشعه ماوراء بنفش و تحریک بیشتر.

در بعضی موارد نادر که چشم خیلی خشک می گردد نیز ممکن است توصیه پزشک، عمل جراحی باشد. به عنوان مثال قرار دادن مانع بر سر راه مجاری هوایی برای جلوگیری از جاری شدن اشک به خارج از چشم، یکی از روش های موجود در عمل جراحی است.

کمپرس سرد
یک حوله تمیز را برداشته و به آب سرد آغشته کنید. حوله را به خوبی بچلانید و پس از بستن پلک، آن را برای مدت 5 دقیقه روی چشمان خود قرار دهید. بسته به شدت سوزش می توانید این کار را 3 تا 5 بار در روز تکرار کنید.
شست وشو با جوشانده بابونه
بابونه از خواص ضد التهابی، ضد عفونی نماینده و آنتی باکتریال برخوردار است. این گیاه به خوبی می تواند با واکنش های آلرژیک مقابله نموده و از سوزش و خارش چشم جلوگیری کند. از دیگر خواص قابل توجه بابونه می توان به توانایی آن در تقویت بینایی اشاره نمود.

به همین منظور، اندازهی از این گیاه را به دو فنجان آب جوش اضافه کنید. چند دقیقه منتظر بمانید تا جوشانده شما به خوبی دم بکشد. سپس، مدتی صبر کنید تا کاملا خنک گردد. حالا می توانید این ماده را برای شست وشوی صورت و چشمان خود مورد استفاده قرار دهید.

کمپرس خیار
خیار از خواص آنتی اکسیدانی و ضد عفونی نماینده برخوردار است. بنابراین، می تواند در کاهش سوزش و التهاب چشم موثر باشد. در عین حال، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های موجود در خیار می توانند با سیاهی و پف زیر چشم هم مقابله نمایند.

برای استفاده از خواص این میوه، کافی است یک عدد خیار را به صورت حلقه حلقه برش زده و به مدت 20 دقیقه داخل فریزر قرار دهید. سپس، برش های نازک خیار خنک را به مدت 10 دقیقه روی چشمان خود قرار دهید. برای کسب برترین نتیجه، این کار را روزانه 3 تا 4 بار تکرار کنید. در صورت تمایل، می توانید سیب زمینی را با خیار جایگزین کنید.

کمپرس گلاب
گلاب علاوه بر درمان سوزش و التهاب چشم به بهبود سیاهی و پف زیر چشم هم یاری می نماید. برای این منظور، روزی 2 تا 3 بار صورت و چشمان خود را گلاب شست وشو دهید. بعلاوه، می توانید یک قطعه پنبه را به گلاب آغشته نموده و برای مدت 15 تا 20 دقیقه روی چشمان خود قرار دهید.3

پینوشتها

1.www.chetor.com

2.www.paziresh24.com

3.www.darmankade.com

منبع: راسخون

به "از دلیل تا درمان سوزش چشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دلیل تا درمان سوزش چشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید