بارسلونا؛ گران ترین باشگاه دنیا، رئال مادرید؛ گران ترین پیراهن فوتبالی دنیا
به گزارش وبلاگ لوئیس، ارزش باشگاه ها از دو سال پیش تا به امروز 30 درصدافزایش یافته است اما درآمد باشگاه ها به دلیل شیوع ویروس کرونا کاهش یافته است.
ارزش باشگاه های فوتبال در 2 سال گذشته به صورت متوسط حدود 30 درصد افزایش یافته است.
به گزارش وبلاگ لوئیس به نقل از فوربس، بارسلونا برای اولین بار با عبور از رئال مادرید به صدر 20 باشگاه ارزشمند فوتبال دنیا رسید. در حال حاضر ارزش این باشگاه حدود 4.76 میلیارد دلار برآورد شده. کمی بیشتر از ارزش 4.75 میلیارد دلاری رئال مادرید.
صندلی ارزشمندترین باشگاه فوتبال دنیا در 16 سال گذشته در انحصار دو باشگاه رئال مادرید (5 بار) و منچستریونایتد (11 بار) بریتانیا قرار داشته است.
قرار دریافت بارسلونا در صدر ارزشمندترین باشگاه های دنیا در حالی صورت می گیرد که این باشگاه در ماه های اخیر با ابر ستاره خود لیونل مسی به چالش های زیادی خورده است. مسی به عنوان پردرآمدترین بازیکن دنیا سال گذشته و با استناد به قراردادش تهدید نموده بود که از بارسلونا جدا خواهد شد. این جنجال چند ماهه با ماندن مسی و استعفای مدیر باشگاه بارسلونا سرانجام یافت.
لیونل مسی در حال بازی بین دو تیم اف سی بارسلونا و رئال والادولید در استادیوم نیوکمپ شهر بارسلونا اسپانیا- 5 آوریل 2021- عکس: GETTY IMAGES
میانگین ارزش هر یک از 20 تیم فوتبال دنیا حدود 2.28 میلیارد دلار برآورد شده و در مقایسه با گزارش منتشر شده 2 سال گذشته فوربس، 30 درصد رشد نشان می دهد. این جهش علی رغم کاهش درآمد ناشی از تعطیلات و ممنوعیت حضور تماشاگران در طول دوره همه گیری بیماری کرونا اتفاق می افتد.
میانگین درآمد 20 تیم ارزشمند دنیا در فصل های فوتبالی سال 2020- 2019 حدود 441 میلیون دلار برآورد شده که در مقایسه با فصل های فوتبالی 2108-2017 حدود 9.6 درصد کاهش یافته است. عمده سودهای عملیاتی سال گذشته نیز حدود 70 درصد کاهش یافته و به 23 میلیون دلار رسیده است.
کاهش شدید درآمد روز مسابقه در فصل های کنونی درد عظیمتری برای این باشگاه ها به شمار می آید زیرا لیگ های برتر اروپا هنوز به تعداد کمی از هواداران خود اجازه حضور در استادیوم ها را می دهند.
ارزش باشگاه لیورپول در آخرین ارزیابی فوربس 88 درصد افزایش یافته است.
لیورپول با ارزش 4.1 میلیارد دلاری در صندلی پنجم فهرست باشگاه های ارزشمند فوتبال سال جاری واقع شده است و 84 میلیون نفر در فیس بوک، توئیتر و اینستاگرام پیج و صفحات این باشگاه را دنبال می نمایند.
اگر تیم های عظیم و ورزشی دیگر دنیا را در این رده بندی قرار دهیم لیورپول در صندلی دوازدهم ارزشمندترین تیم های دنیا قرر می گیرد.
بارسلونا در میان تیم های پرارزش ورزشی دنیا در رتبه چهارم و رئال مادرید در رده پنجم قرار دارند. هر کدام از این تیم ها بیش از 260 میلیون فالوئر در فضاهای مجازی دارند.
تیم فوتبال آمریکایی دالاس کابویز در لیست منتشر شده فوربس به عنوان ارزشمندترین باشگاه ورزشی دنیا شناخته شده و ارزش تقریبی آن حدود 5.7 میلیارد دلار برآورد می گردد. این تیم حدود 16 میلیون دنبال نماینده در فضای مجازی دارد.
دنبال نمایندگان و هواداران باشگاه ها در فضای مجازی نتایج خوبی در خود تیم ها در بر دارند. منچستریونایتد با تکیه با 140 میلیون دنبال نماینده خود در فضای مجازی توانست اسپانسر تیشرت های ورزشی اش را تغییر دهد. آنها شورلت را حذف و تیم ویوئر را جایگزین اسپانسر تیشرت های خود کردند. تیم ویوئر یک نرم افزاری آلمانی است.
این قرارداد در فصل فوتبالی 2022- 2021 اجرایی خواهد شد طی آن تیم ویوئر موظف است مبلغ 64.9 میلیون دلار را برای مدتی 5 ساله به منچستر یونایتد بپردازد.
این مبلغ کمتر از مبلغی است که شورلت به منچستر می پرداخت اما قرارداد جدید شامل حقوق تجاری کمتری است و منچستر می تواند در کنار این اسپانسر به صورت ترکیبی از اسپانسرهای خودرویی یا دیگر سرمایه گذاری ها نیز استفاده کند. قرارداد اسپانسرهای پیراهن فوتبالی رئال مادرید، بارسلونا، لیورپول، پاری سن ژرمن و یوونتوس نیز در سال آینده نیز منقضی می شوند.
توافق تیم های فوتبال برای پیراهن فوتبال با اسپانسران
کالا و درآمدهای تجاری یکی از دیگر از گزینه های محبوب سرمایه گذاران است. زمانی که بحث از تبلیغات، حمایت اقتصادی، پیراهن ورزشی و توافق های جانبی دیگر می گردد، رئال مادرید همچنان در صدر باقی می ماند. درآمدهای رئال در این زمینه در مقایسه با 5 سال پیش 55 درصد رشد نموده است و رئال ارزشمندترین توافق ها در خصوص پیراهن فوتبالی اش را با حامیان اقتصادی دارد.
رئال برای پیراهن فوتبالش 82.5 میلیون دلار در سال دریافت می نماید و از کیت دیل سالانه 152 میلیون دلار درآمد دارد. کیت دیل توافقی مدرن تر از حمایت های اقتصادی معمولی است و با توافق های مجوز دار قابل مقایسه است.
در این توافق تولیدنماینده می تواند از رنگ و نشان باشگاه برای فروش مدل های المثنی محصولات و تیشرت های باشگاه استفاده کند. قراردادهای رئال و آدیداس برای این نوع معامله تا سال 2030 ادامه دارد.
درآمدهای تبلیغاتی و تجاری بارسلونا حدود 337 میلیون دلار برآورد شده است اما حق پخش 275 میلیون دلاری رئال مادرید باعث شده تا درآمدهای تجاری این تیم از دیگر تیم های فوتبالی پیشی گیرد.
منبع: عصر ایران