بهترین زمان کاشت نهال و درخت در ایران چه موقع است؟!

به گزارش وبلاگ لوئیس، بهترین زمان کاشت نهال را معمولاً کسانی جستجو می کنند که به دنبال نونوار کردن باغچه و باغ خود هستند و تمایل دارند در هر سال درختی بنشانند و می خواهند ثمره کاشت خود را ببینند. در این راه مناسب ترین زمان برای کاشت نهال، بهترین زمان کاشت درخت در ایران و عوامل وابسته به آن پرسش های مهمی هستند که ذهن بسیاری را به خود مشغول کرده است. در این مقاله قصد داریم به موضوعاتی حول محور کاشت درخت و نهال بپردازیم. در ادامه با ویکی ساختمون همراه باشید.

بهترین زمان کاشت نهال و درخت در ایران چه موقع است؟!

بهترین زمان برای کاشت نهال چه وقت است؟

حتماً شما هم با منظره کاشت درخت در محوطه و فضای سبز ساختمان های تازه پایان کار گرفته روبرو شده اید و یا در همه روزهای سال گروه های باغبان در فضای سبز شهرها را مشغول به کاشت درخت، نهال و گیاهان می بینید. در این رابطه باید عرض کنم که این قبیل درخت کاری تنها به منظور آماده کردن یک فضای سبز برای سازه و انجام پروژه های پیمانکاری است و به این موضوع که آیا گیاه کاشته شده، رشد خواهد کرد و دوام خواهد داشت، در درجه آخر اهمیت است.

بیشتر بخوانید: انواع هرس درختان : نحوه اصولی + بهترین زمان آن

به طور کلی تخمین بهترین زمان کاشت نهال به نوع نهال، میزان رشد آن در گلدان، میزان ریشه آن، زخمی شدن و نشدن ریشه آن، دمای هوا در روز کاشت و روزهای آینده، آبیاری و بسیاری مسائل دیگر بستگی دارد.

چرا گروهی به کاشت نهال در پاییز اعتقاد دارند؟

بسیاری بر این عقیده هستند که پاییز بهترین زمان کاشت نهال است، زیرا درخت در خواب قرار گرفته است و جابجایی آن از گلدان به زمین، به آن شوک وارد نمی کند و باعث می شود رشد خوبی داشته باشد. در این رابطه باید عرض کنم که بسیاری می گویند پاییز بهترین برای کاشت نهال است، انصافاً این گفته پر بی راه هم نیست و تا اندازه زیادی صحیح است ولی دلیل آن چندان نمی تواند درست باشد.

کاشت نهال و درخت در پاییز به این دلیل خوب است؛ چون ریشه گیاهان هوای خنک را برای رشد مناسب می دانند و در این هوای خنک بهتر رشد می کنند و پاییز نیز هوای خنک را برای ریشه فراهم می کند، از طرفی هم نهال پس از کاشته شدن در زمین نیاز به آبیاری زیادی دارد و از آنجایی که بارش باران در پاییز نسبتاً خوب است، این فصل را فصل مناسبی برای رشد ریشه نهال های تازه کاشته شده، می کند.

ولی کاشت نهال در پاییز نیاز به مراقبت های بعد از آن را افزایش می دهد، این احتمال وجود دارد که پس از پاییز و در فصل زمستان، هوا سرد و یخبندان شود و ریشه ها، آبی برای تغذیه و رشد پیدا نکنند که این امر باعث خشک شدن گیاه می شود. پس اگر در پاییز اقدام به کاشت نهال می کنید، حتماً به این موضوع توجه کنید که پس از کاشت نهال احتمال یخبندان وجود نداشته باشد.

کاشت نهال در پاییز برای چه مناطقی مناسب است؟

به طور کلی در مناطقی که معمولاً پس از فصل پاییز شاهد یخبندان و هوای سرد زیر صفر نیستیم، کاشت نهال در پاییز نسبت به اواخر زمستان پیشنهاد می شود.

آیا گیاهانی که در پاییز کاشته می شوند تا بهار زنده می مانند؟

پاسخ به این سؤال به شرایط زیادی بستگی دارد که در به سلامت پشت سر گذاشتن زمستان را ممکن می سازد. از جمله این شرایط می توان به اینکه آیا نهال پیش از کاشت در زمین، در گلدان آب کافی در اختیار داشته است، آیا نهال در گلدان به خوبی ریشه زده است، آیا نهال به خواب رفته برگ هایش ریخته است؟ آیا در هنگام جابجایی به ریشه آسیب وارد شده است یا خیر؟ اشاره کرد.

آیا با توجه به روز درختکاری در آخرین ماه سال، این ماه زمان مناسبی برای کاشت نهال است؟

به طور کلی در شهرهایی نیمه بالایی و شرقی کشور در ماه آخر سال هوا روبه گرم شدن می گذارد و هوای خنک مناسبی برای رشد ریشه ها دارد و از طرفی هم دمای هوا پس از آن نه زیاد سرد خواهد شد و نه زیاد گرم خواهد شد و آسیب به ریشه در اثر کم آبی به حداقل می رسد. این موقع از سال برای بسیاری از شهرها مناسب است. برای نیمه جنوبی کشور به ویژه شهرهای ساحلی جنوب که این موقع از سال آب و هوا رو به گرم شدن می رود زمان مناسبی برای کاشت نهال نیست و این کار باید چند ماه زودتر انجام شود.

بهترین زمان کاشت نهال در مناطق سردسیر

بهترین زمان کاشت نهال برای مناطق سردسیر زمانی است که هوای سرد زمستانی در حال فروکش کردن باشد و پس از آن زمان دیگر شاهد سرمای هوا در حد زیر صفر درجه نباشیم. البته این زمان به نهالی که کاشته می شود نیز بسیار بستگی دارد، به طور مثال درختان بومی مناطق سردسیر مانند گردو با کشته شدن در پاییز مسئله ای نخواهند داشت و می توانند سرمای زمستان را نیز پشت سر بگذارند.

آیا بهار فصل مناسبی برای کاشت نهال است؟

گروه دوم از درختکاران افرادی هستند که به کاشت درخت در بهار اعتقاد دارند و با گرم شدن هوا آن ها را با لباس باغبانی در باغچه مشاهده می کنید. کاشت نهال در فصل بهار می تواند معضلاتی مانند کاهش رشد و ضعیف بودن گیاه را در پی داشته باشد. به طور کلی با کاشت نهال در بهار، درخت زمانی برای گسترش ریشه ها نخواهد یافت و به سرعت با رسیدن فصل گرم تابستان، مجبور است به رشد برگ ها مشغول شود. از طرفی نیز کاشت نهال در بهار نیاز به مراقبت های زیادی دارد، آبیاری یکی از مراقبت هایی است که نهال کاشته شده در بهار به آن نیاز مبرمی دارد، زیرا کم آبی و بی آبی ریشه ها می توان به خشک شدن گیاه منجر شود، البته اگر نهال با آب و هوای خشک نهادینه شده باشد (مانند درخت بادم و انار)، کم آبی در مرحله نهالی آن را از پای در نخواهد آورد و تنها منجر به ضعیف شدن آن می شود.

بهترین زمان کاشت نهال گیلاس

به طور کلی کاشت نهال درختانی مانند گیلاس و آلو در فصل بهار توصیه نمی شود زیرا این درختان به بی آبی و خشکی تابستان بسیار حساس هستند، بهترین زمان برای کاشت این درختان را می توان فصل پاییز دانست.

بهترین زمان کاشت نهال گردو

بهترین زمان کاشت نهال گردو را با توجه به اینکه این درخت در آب و هوای سردسیر رشد خوبی دارد، می توان پاییز دانست. ریشه درخت گردو در هوای خنک پاییز و زمستان فرصت خوبی برای رشد و گسترش پیدا می کند و می توان در فصل تابستان و بهار تمام انرژی خود را صرف گسترش شاخه و برگ خود کند.

فاصله کاشت درخت

فاصله کاشت درختان به نوع ریشه و فرم شاخ و برگ های آن بستگی دارد. درختانی مانند تبریزی که معمولاً به صورت عمودی رشد خوبی دارند را در فواصل نزدیک به هم در لبه مزرعه ها می کارند تا از دیگر درختان در برابر تند بادها محافظت کند. در این بین درختانی مانند افرا که شاخ و برگ زیادی دارند و فرم آن ها قلب مانند است باید با فواصل بیشتری از هم کاشته شوند تا شاخه ها و ریشه ها فضای بیشتری برای گسترش داشته باشند.

منبع: ویکی ساختمان

به "بهترین زمان کاشت نهال و درخت در ایران چه موقع است؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهترین زمان کاشت نهال و درخت در ایران چه موقع است؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید