خواص اسید سیتریک برای سلامت پوست

به گزارش وبلاگ لوئیس، اسید سیتریک از میوه ها می آید و خواص زیادی برای پوست دارد. اگر می خواهید بیشتر با خواص اسید سیتریک آشنا شوید به خواندن مقاله ادامه دهید.

خواص اسید سیتریک برای سلامت پوست

اسید سیتریک چیست؟

اسید سیتریک یک ماده طبیعی است که در بسیاری از مرکبات وجود دارد. اینها شامل لیمو، پرتقال، گریپ فروت و لیموترش می شوند.

اسید سیتریک به لطف محتوای ویتامین و خاصیت قلیایی آن نیز یک مکمل غذایی رایج است. همچنین در خصوص سالم نگه داشتن پوست فواید زیادی به همراه دارد.

خواص اسید سیتریک برای پوست

1. پوست را روشن و شفاف می نماید

اسیدهای سیتریک به عنوان اسیدهای آلفا-هیدروکسی (AHA) به حساب می آیند که یکی از ترکیبات رایج در بسیاری از محصولات مراقبت از پوست است. آنها با لایه برداری ملایم پوست و از بین بردن سلول های مرده پوست کار می نمایند.

مطالعات نشان می دهد که AHA اثرات شدیدی بر روی کراتینه سازی یا تیره شدن پوست دارد اما به دلیل ماهیت ملایم آن، لایه برداری با AHA با خطرات کمی همراه است.

مرکبات از عناصر محبوب مراقبت از پوست در چندین فرهنگ هستند. پوست لیمو ممکن است به عنوان یک اسکراب برای روشن شدن قسمت های تیره بدن مانند زیر بغل و جای زخم های تیره استفاده گردد و یا در آب حمام مخلوط گردد.

2. به اصلاح رنگ پوست یاری می نماید

خاصیت لایه برداری ملایم AHA، آن را به یک راهکار ایده آل برای رنگ پوست تیره تبدیل می نماید. قسمت های تیره، زخم ها و لکه های ناشی از پیری از جمله این موارد و همچنین تیرگی های زیر چشم است.

پوست زیر چشم به ویژه حساس است که احتیاج به محلول های ملایم مانند اسید سیتریک دارد.

3. آکنه را تسکین می دهد

پوست چرب و دارای آکنه بهتر است از توانایی لایه برداری ملایم اسید سیتریک بهره مند گردد. لایه برداری های خشن که به طور تهاجمی چربی را از پوست مستعد آکنه دور می نمایند، معمولاً با تخلیه رطوبت پوست و تحریک بیشتر جوش های پوستی، اثر معکوس می دهند.

لایه بردارهای شیمیایی سخت همچنین ممکن است دارای موادی باشد که منجر به التهاب بیشتر جوش های پوستی می گردد. یک ماده AHA ملایم مانند پودر سیتریک که با مقداری آب و شیر رقیق شده، ماسک خوب اما ملایمی را برای کسانی که پوست مستعد آکنه دارند ایجاد می نماید.

اسید سیتریک می تواند در تجزیه سلول های مرده پوست که با از بین رفتن و بهبود آکنه جمع می شوند، یاری کند. همچنین ممکن است به پوست یاری کند تا پوست جدیدتر سریعتر آشکار گردد.

4. برطرف منافذ مسدود شده

منافذ پوست ممکن است تمایل به انسداد با بقایایی مانند سلول های مرده پوست، آلودگی و باکتری ها داشته باشند. این می تواند منجر به التهاب، عفونت و ایجاد آکنه گردد.

محصولات متعدد مراقبت از پوست در بازار شامل لایه بردارهای خشن است که با کوشش برای از بین بردن منافذ پوست، پوست را به زور خراش می دهد. با این حال، این فقط باعث تحریک بیشتر پوست می گردد، هرگونه التهاب موجود را تشدید می نماید و باکتری ها را بیشتر به سمت پوست آسیب پذیر سوق می دهد.

AHA با از بین بردن اتصال بین سلولی که سلول های پوست ما را در هم نگه می دارد، کار می نماید. به این ترتیب، سلول های مرده پوست سریعتر و با روشی ملایم و طبیعی از بین می فرایند و ریزش می نمایند.

5. با شوره سر مبارزه می نماید

ماهیت قلیایی و آنتی اکسیدانی و خواص اسید سیتریک به تعادل اسیدیته اضافی پوست سر یاری می نماید که ممکن است باعث ایجاد شوره گردد. این به تسکین پوست یاری می نماید و در طولانی مدت از شوره سر جلوگیری می نماید.

شوره سر ممکن است در نتیجه موارد بی شماری مانند پسوریازیس یا درماتیت آتوپیک ایجاد گردد. بسیاری از روش های درمانی خشن وجود دارد که ادعا می نمایند شوره سر را از بین می برند اما در نهایت باعث تحریک پوست سر می گردد که به طور مداوم در معرض سبوم و روغنی است که در مو گیر می گردد.

6. به جلوگیری از چین و چروک یاری می نماید

علاوه بر قدرت لایه برداری ملایم، اسید سیتریک همچنین یک ماده محبوب در مبارزه با چین و چروک است. مطالعات نشان می دهد درمان با استفاده از AHA به افزایش فراوری کلاژن و تکثیر فیبروبلاست در پوست یاری می نماید.

کلاژن در زیر پوست وجود دارد و مسئول سفت و لطیف بودن آن است. سن به مرور زمان فراوری را کاهش می دهد اما با تحریک آن، کلاژن به پر شدن چین و چروک و خطوط ریز یاری می نماید.

فیبروبلاست چیست؟ اینها سلولهایی هستند که در بافت های پیوندی ما وجود دارند. آنها کلاژن و سایر فیبرهای اساسی را تشکیل می دهند که ساختار بافت را تشکیل می دهند. آنها در صورت زخمی که احتیاج به ترمیم دارد، با قدرت تمام فعالیت می نمایند.

7. به تعادل PH پوست یاری می نماید

اسید سیتریک به لطف فواید بسیاری که دارد اغلب به بسیاری از محصولات مراقبت از پوست اضافه می گردد اما همچنین برای تنظیم فرمول های مراقبت از پوست برای جلوگیری از قلیایی بودن بیش از حد استفاده می گردد.

PH طبیعی پوست اسیدی ملایم است و بین 4 تا 6 است. اگر یک محصول مراقبت از پوست بیش از حد اسیدی باشد، احساس سوزش ایجاد می نماید.

اگر محصولی بیش از حد قلیایی باشد، احساس سوزش ایجاد نخواهد شد اما همچنین این توانایی را دارد که پوست شما را از چربی های طبیعی محروم کند.

اسید سیتریک به تعادل فرمول ها یاری می نماید زیرا از قلیایی بودن محصولات جلوگیری می نماید. در عین حال، اسیدیته آن ملایم است و باعث ایجاد سوزش یا تحریک نمی گردد.

آیا سیتریک اسید بی خطر است؟

طبق مطالعه ای که توسط (Cosmetic Ingredient Review) انجام شد، اسیدهای سیتریک به طور کلی بی خطر هستند. داده های این مطالعه نشان می دهد که غلظت اسید سیتریک در محصولات آرایشی و بهداشتی به عنوان تحریک نماینده های پوست و چشم و همچنین مواد حساسیت زا در نظر گرفته نشده است.

این بدان معنی است که محصولی که دارای اسید سیتریک است فقط به دلیل محتوای سیتریک باعث واکنش های آلرژیک یا تحریک غشای مخاطی نمی گردد.

یک عارضه جانبی رایج هنگام استفاده از اسید سیتریک، حساسیت به نور است. از آنجا که پوست مرده را از بین می برد و پوست جدیدتر و حساس تری را ایجاد می نماید، در برابر آسیب های محیطی آسیب پذیرتر است.

کسانی که از اسید سیتریک روی پوست خود استفاده می نمایند باید قبل از قرار دریافت در معرض آفتاب از استفاده از آن خودداری نمایند. حساسیت به نور، پوست را حتی در معرض آفتاب بسیار کم در برابر آفتاب سوختگی آسیب پذیر می نماید.

نه تنها اسید سیتریک به غذاها و نوشیدنی های ما طعم می بخشد، بلکه به پوست ما نیز جذابیت خود را برای زندگی باز می گرداند. خواص ملایمش آن را به یک درمان طبیعی شگفت انگیز برای مسائل پوستی تبدیل می نماید و در دسترس بودن آن در انبوهی از محصولات آرایشی و مراقبت از پوست دسترسی به فواید آن را برای همه آسان می نماید.

پوست شما پس از استفاده از اسید سیتریک چه فوایدی را تجربه نموده است؟ تجربیات خود را با ما در بخش نظرات زیر به اشتراک بگذارید!

منبع:

purpletea

منبع: هفت گنج

به "خواص اسید سیتریک برای سلامت پوست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص اسید سیتریک برای سلامت پوست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید