دانستنی های جالب درباره سلامتی

به گزارش وبلاگ لوئیس، شاید تصور کنید که راز کشف نشده ای در خصوص بدن انسان باقی نمانده است، اما در واقع اینطور نیست. در ادامه به تعدادی از اکتشافات اخیر حوزه پزشکی می پردازیم که این حقایق نگاه شما را به مسأله سلامت و حتی سبک زندگیتان تغییر خواهد داد، همراه ما باشید.

دانستنی های جالب درباره سلامتی سلامتی مهم ترین سرمایه آدمی است و به همین علت بسیاری از ما سعی می کنیم هر روز چیز های تازهی یاد بگیریم که تا جایی که ممکن است سلامت خود را حفظ کنیم.

1- زنان بیشتر از مردان به خواب احتیاج دارنددانشمندان امریکایی پی برده اند، زنان، برخلاف مردان، به خواب بیشتری احتیاج دارند. کمبود خواب در زنان، در مقایسه با مردان، اختلالات بیشتری در توانایی های جسمی و ذهنی آن ها ایجاد می نماید. کمبود خواب، در مقایسه با مردان، زنان را بیشتر دچار افسردگی می نماید و آن ها در هنگام صبح حساس تر هستند.

2- کسانی که کوچک تر از سن شان به نظر می رسند، بیشتر عمر می نماینددانشمندان دانمارکی 387 جفت دوقلو را در دهه های 70، 80 و 90 زندگی شان مورد آنالیز قرار دادند و پی بردند تنها با نگاه کردن به چهره یک شخص می توان فهمید که آیا او زیاد عمر خواهد نمود یا نه. به عبارت دیگر، کسانی که کمتر از سن واقعی شان به نظر می رسند، در مقایسه با افرادی که بزرگ تر از سن واقعی شان دیده می شوند، بیشتر عمر می نمایند. دانشمندان اثبات نموده اند که این مسأله مربوط به دی ان ای افراد می گردد. اجزای کلیدی دی ان ای به نام تلومر ها هم در اینکه چقدر جوان به نظر برسید نقش دارند. تلومر ها نشان دهنده میزان توانایی سلول ها در تکرار خود هستند. به همین دلیل، کسانی که جوان تر به نظر می رسند، تلومر های کوتاه تری دارند.

3- نخوردن صبحانه برای سلامتی مضر نیستدر سال 1944، یک شرکت فراوری نماینده غلات صبحانه به نام General Foods، یک کمپین روابط عمومی را آغاز کرد. برای آنکه فروش محصولات این شرکت بالا برود، فروشگاه ها به مشتریان خود بروشور هایی می دادند که در آن ها در خصوص اهمیت صبحانه نوشته شده بود و به وسیله هر رسانه ای اعلام می شد که به ادعای متخصصان تغذیه، صبحانه مهم ترین وعده غذایی روز است. به همین علت است که غلات صبحانه هنوز محبوب ترین صبحانه جهان است و کارشناسان مختلفی می گویند که همه باید صبحانه بخورند. اما تحقیقات پزشکی نشان داده است نخوردن صبحانه، مسئله ای برای سلامت بدن ایجاد نمی نماید و هیچ تأثیری در چاقی یا لاغری ما ندارد. تأثیر صبحانه بر سلامت بدن چیزی جز یک افسانه نیست.

4- ارتباط با دوستان برای سلامت مردان مفید استبه ادعای یک روانشناس بریتانیایی به نام رابین دانبر، مدیر گروه تحقیقاتی عصب شناسی اجتماعی و فرگشتی دانشگاه آکسفورد، هر مردی باید دست کم دو بار در هفته با چهار تا پنج نفر از دوستانش دیدار کند. آن ها می توانند این زمان را به هر شکلی که مایلند بگذرانند، از بازی های ورزشی گرفته تا رفتن به کافه و رستوران. دانبر مدعی است مردانی که دوستان وفاداری دارند، کمتر افسرده می شوند و سیستم ایمنی قوی تری دارند.

5- لرز کردن در سرما به کاهش وزن یاری می نمایدداانشمندان استرالیایی پی برده اند 10 دقیقه لرز کردن در سرما، بیشتر از 10 دقیقه ورزش، چربی ها را از بین می برد. این یافته های تازه بر پایه تحقیقاتی هستند که در گذشته در خصوص چربی قهوه ای صورت گرفته بود. چربی قهوه ای نوعی بافت چربی است که انرژی به دست آمده بدن را به جای ذخیره کردن، می سوزاند.

6- دوچرخه سواری سیستم ایمنی بدن را جوان می نمایددانشمندان بریتانیایی دوچرخه سوار های 55 تا 79 ساله را که روزانه چندین ساعت دوچرخه سواری می کردند، مورد آنالیز قرار دادند. این پژوهشگران پی بردند دوچرخه سواری در سنین بالاتر از تحلیل رفتن توده و قدرت عضلانی بدن جلوگیری نموده و سطح چربی و کلسترول را ثابت نگه می دارد. اما جالب ترین نکته ای که دانشمندان به آن پی بردند این است که بدن دوچرخه سوارها، مانند افراد 20 ساله، سلول های ایمنی T فراوری می نماید. این مسأله بسیار شگفت انگیز است، چون فراوری سلول های T در حدود 20 سالگی کاهش می یابد. این ثابت می نماید که دوچرخه سواری باعث جوان تر شدن سیستم ایمنی بدن می گردد.

7- بی قراری به کاهش وزن تان یاری می نمایدتحقیقات نشان داده است کسانی که مستعد اضافه وزن نیستند، در زندگی روزمره خود دائماً حرکات اضافه ای دارند، مثل ضربه زدن با ناخن ها، راه رفتن به شکل مدور در هنگام صحبت کردن و حرکاتی از این دست. حتی کوچک ترین فعالیت فیزیکی ای به بدن یاری می نماید روزانه 350 واحد کالری بیشتر بسوزاند. این بدان معنی است که شما می توانید تنها با ضربه زدن با انگشت هایتان، سالانه حدود 13/5 کیلوگرم وزن کم کنید.

8- جویدن ناخن ها در دوران کودکی برای سلامتی ما مفید استدانشمندان کانادایی عادت های هزار کودک 3 تا 9 ساله را مورد آنالیز قرار داده و چند سال بعد روی آن ها آزمایش آلرژی انجام دادند. بچه هایی که عادت به جویدن ناخن هایشان داشتند به ندرت دچار آسم بودند، کمتر مستعد واکنش های آلرژیک بودند و سیستم ایمنی قوی تری داشتند. به گفته پژوهشگران، میکروب هایی که وارد بدن می شوند سیستم ایمنی آن را قوی تر می نمایند.

9- حضور پزشک می تواند فشار خون را بالا ببردحدود 20 درصد از جمعیت جهان مبتلا به سندرم روپوش سفید هستند. این افراد ترس ناخودآگاهی از پزشکان دارند و زمانی که در یک مکان پزشکی حضور دارند، فشار خون آن ها بالا می رود. به علاوه، این افراد ممکن است خونسرد به نظر برسند و حتی متوجه ترس خودشان نشوند. این سندرم در میان زنان، به ویژه در هفته های اول بارداری آن ها، رایج تر است.

10- زدن مشت ها به همدیگر بهتر از دست دادن استدانشمندان بریتانیایی پی برده اند که در هنگام دست دادن، در مقایسه با زدن مشت ها به همدیگر، 40 درصد میکروب بیشتری منتقل می گردد. حتی انجام حرکت های فایو (بزن قدش) کم خطرتر از دست دادن است. اما دانشمندان کماکان توصیه می نمایند از حرکت زدن مشت ها به همدیگر بهره ببرید.

11- پیتزا صبحانه سالم تری است تا غلات صبحانهاحتمالاً به نظرتان غیر منطقی است، اما در حقیقت، خوردن پیتزا به عنوان صبحانه، سالم تر از خوردن غلات صبحانه است. دانشمندان امریکایی مدعی هستند که پیتزا حاوی چربی، کربوهیدرات و پروتئین است که یاری می نماید مدت طولانی تری سیر بمانید، تا اینکه غلات صبحانه و شیر بخورید. به علاوه، غلات صبحانه حاوی کربوهیدرات و شکر است. البته این بدان معنی نیست که باید برای صبحانه فقط پیتزا بخورید، اما زیاده روی در خوردن غلات صبحانه هم ایده خوبی نیست.

12- اگر به میزان کافی آب نخورید، بدن تان خودش دست به کار می گردداگر بدن شما به میزان کافی آب دریافت نکند، آب مورد احتیاجش را از هر منبع موجود در خود که بتواند جذب خواهد نمود. یکی از این منابع، روده بزرگ است؛ بنابراین اگر به میزان کافی آب نخورید، طبیعی است که دچار یبوست شوید. با این حال، اگر روزانه 7 لیوان آب می خورید و کماکان با مشکل یبوست رو به رو هستید، حتماً به پزشک مراجعه کنید.

منبع: سایت برترینها

منبع: راسخون

به "دانستنی های جالب درباره سلامتی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی های جالب درباره سلامتی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید