ریابکوف: امکان حفظ پیمان آسمان باز بسیار کم است

به گزارش وبلاگ لوئیس، معاون وزیر خارجه روسیه با معین نماینده نامیدن ملاقات آینده لاوروف و بلینکن، از آمریکا و متحدانش خواست تا در فرصت کوتاه باقی مانده، در مواضع خود درباره پیمان آسمان باز تجدیدنظر نمایند، ولی چنین تصمیمی را بعید دانست.

ریابکوف: امکان حفظ پیمان آسمان باز بسیار کم است

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ لوئیس به نقل از خبرگزاری تاس، سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه روسیه امروز (سه شنبه) در گفت وگویی اختصاصی با این خبرگزاری ابراز عقیده کرد که این شانس که بتوان پیمان آسمان باز را حفظ کرد، به حداقل رسیده و آمریکایی ها و متحدانشان در اروپا فرصت چندان زیادی برای این منظور ندارند.

ریابکوف در پاسخ به سئوالی در این باره گفت: این احتمال بسیار کم رنگ شده است. طرف آمریکایی و متحدانش هنوز امکان تجدیدنظر در مواضعشان در مورد پیمان آسمان باز را دارند و باید از آن استفاده نمایند. البته آنها زمان چندان زیادی ندارد تا بدون سرو صدا، تصمیم ضروری و فوق العاده ای در این باره اتخاذ نمایند.

وی ادامه داد: تا زمانی که قانون ما در مورد قطع مشارکت روسیه در پیمان آسمان باز به اجرا گذاشته گردد، مقامات واشنگتن و متحدان اروپایی آنها هنوز فرصت دارند تا درباره اجرای تعهدات خویش در چارچوب این توافقنامه تجدیدنظر نمایند. البته من شخصاً بسیار تردید دارم که چنین مسئله ای رخ دهد.

این دیپلمات بلندپایه همچنین هشدار داد که فهرست کشورهای غیردوست روسیه که در حال حاضر شامل جمهوری چک و ایالات متحده می گردد، ممکن است گسترش پیدا کند ، هرچند مسکو مایل نیست که تعداد کشورها در این فهرست طول و دراز باشد. به گفته وی، تا به امروز مقامات پراگ و واشنگتن در رویارویی آشکار با مسکو قرار دارند و این بازتاب واقعی فرایند اوضاع بوده و هیچ شعاری در این رابطه وجود ندارد.

ملاقات وزرای امور خارجه روسیه و آمریکا بسیار معین نماینده است

سرگئی ریابکوف در عین حال گفت که طرف روسی امیدوار است که آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در ملاقات این هفته خود با سرگئی لاوروف رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه آمادگی واشنگتن برای توقف چرخه اقداماتی که باعث تنش و مانع جدی برای عادی سازی روابط دوجانبه شده را اعلام نموده و حداقل وجود بعضی عرصه ها برای تعمیق گفت وگوها را مورد تأیید قرار دهد.

معاون وزیر خارجه روسیه یادآور شد که نخستین ملاقات بین رهبران دستگاه دیپلماسی دو کشور به معنای واقعی کلمه بسیار معین نماینده خواهد بود. وی اضافه کرد: هرچند زمان این ملاقات در حاشیه شورای وزیران کشورهای منطقه قطب شمال بسیار محدود است، من فکر می کنم که دستور کار این ملاقات بطور کامل اجرا شده و تمامی مسائل دوجانبه و بین المللی معین شده در آن مورد گفتگو قرار بگیرد.

لازم به یادآوری است که وزیر امور خارجه آمریکا از 16 الی 20 ماه مه (26 الی 30 اردیبهشت ماه) به کشورهای دانمارک، ایسلند و گریلند سفر می نماید. بلینکن در جریان گفتگوی تلفنی هفته گذشته خود با سرگئی لاوروف با وی به توافق رسید که در حاشیه نشست وزیران کشورهای عضو شورای قطب شمال در ایسلند با یکدیگر ملاقات نموده و درباره مسائل مربوط به دستور کار روابط دوجانبه و بعضی موضوعات مهم بین المللی گفت وگو نمایند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

به "ریابکوف: امکان حفظ پیمان آسمان باز بسیار کم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ریابکوف: امکان حفظ پیمان آسمان باز بسیار کم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید