گزارش، چالش های دولت قزاقستان و کلیساهای مسیحی
به گزارش وبلاگ لوئیس، دولت قزاقستان کلیسای پروتستان زندگی جدید و 3 تن از کشیش های این کلیسا را به دلیل مجموعه ای از اتهامات محکوم کرد.
به گزارش گروه بین الملل وبلاگ لوئیس، مرکز پژوهشی آسیای مرکزی در مقاله ای به قلم آندری گریشین، فعال حقوق بشر و روزنامه نگار ساکن در آلماتی، در مقاله ای به چالش های پیرامون فعالیت های کلیسای زندگی جدید در قزاقستان پرداخته است.
این مقاله در قالب پروژه مؤسسه گزارش جنگ و صلح در زمینه جعل پیوندها و بالا بردن صداها برای مبارزه با رادیکال سازی در آسیای مرکزی فراوری شده است در ادامه ترجمه این مقاله را می توانید بخوانید.
در تاریخ 29 ژوئیه، دادگاه شهر آلماتی حکم سه کشیش کلیسای پروتستان زندگی جدید را گفت. رئیس این کلیسا کشیش ماکسیم ماکسیموف به پنج سال زندان محکوم شد. همسر وی کشیش لاریسا ماکسیموا و معاونش کشیش سرگئی زایکین نیز به چهار سال زندان محکوم شدند.
آن ها بر اساس سه ماده از قانون کیفری متهم شده بودند: صدمات سنگین جسمی خودسرانه، اقدامات غیر قانونی و ایجاد یا مشارکت در انجمن های عمومی و غیره غیر قانونی. بر اساس اظهارات 9 تن از مشارکت نمایندگان سابق کلیسا که فکر می کردند تحت تاثیر روحی و روانی موعظه ها نهاده شده و به همین دلیل سال ها در مراسمات کلیسا حضور و شرکت داشته اند، این کشیش ها محکوم شدند.
این کشیش ها فقط به این دلیل که چند سال در ایالات متحده زندگی می کردند زندانی نشدند. اما دادگاه دستور داد که دارایی های آن ها و نیز اموال و املاک متعلق به کلیسا، مصادره گردد.
کلیسای زندگی جدید که در سال 1991 در قزاقستان تاسیس شد، یکی از قدیمی ترین انجمن های پروتستانی در این کشور و ظاهراً بزرگ ترین آن ها است. این مجموعه علاوه بر یک کلیسا در آلماتی، شعباتی نیز در سایر شهرهای این جمهوری و نیز خارج از کشور دارد.
هم چنین دارای یک کالج انجیلی، کانال تلویزیونی بین المللی CNL و یک آژانس خبری نیز است.
با این حال، بر اساس تصمیم دادگاه، تاسیس کلیسا در سال 1991 با اقدام مجرمانه صدمات جسمی سنگین و سرقت اموال مردم به واسطه تقلب برابر در نظر گرفته شد.
در حکم دادگاه آمده است: ماکسیموف بنیان گذار [کلیسا] و ماکسیموا و زایکین اعضای فعال این انجمن دینی اقدامات مجرمانه خود را در پوشش خیریه و فعالیت های تبلیغی و دینی انجام می دادند و به طور مرتب مبادرت به خدمات عبادی ساختگی می کردند که در طی آن روش ها، راه ها و عناصر تاثیر روان شناسانه و روان درمانی را به کار می بستند.
قاضی گولشاخار چینیبکوا با اشاره به معاینات کارشناسی توضیح داد که همه خطبه ها، همراهی موزیکال و جلسات، بخشی از برنامه مجرمانه کشیش ماکسیم ماکسیموف و همراهنش برای زامبیزده کردن مردم با هدف کسب سود بود.
هر 6 قربانی با دقت محاسبه کردند که طی سال های حضور در کلیسا چه مقدار اعانه در قالب یاری و عشریه به کلیسا اهدا نموده اند (19 میلیون تنگه یا حدود 49 هزار دلار).
در عین حال، قربانی ها منکر این نیستند که به طور داوطلبانه اما تحت تاثیر کشیش ها و فضای عمومی خطبه ها مشارکت داشته اند. محققان تغییر در ساختار شخصیت و اختلالات روانی را ناشی از حضور در کلیسا دانسته اند.
در حال حاضر، کلیسای زندگی جدید ده ها هزار پیرو در کشورهای مختلف دنیا دارد.
یاری های داوطلبانه اما اجباری
کشیش ماکسیم ماکسیموف نگرش خود را با تاکید بر بعضی نکات مهم در صفحه خود در فیس بوک نوشت.
به گفته وی، با وجود متهم کردنشان به ایجاد یا مشارکت در فعالیت ها و انجمن های غیرقانونی، کلیسای زندگی جدید از سال 1991 تا کنون به طور قانونی فعالیت نموده و به طور رسمی نیز ثبت شده است.
وی هم چنین خاطر نشان کرد که همه قربانیان همان استنتاج متخصصانی را دارند که رویدادهای که 13-16 سال پیش رخ داده است را آنالیز نموده اند.
ماکسیموف توضیح داد: تصور کنید که یک متخصص با شما صحبت نموده و از یک مکالمه فهمیده که 16 سال پیش هیپنوتیزم شده اید و وقتی در هنگام خطبه در یک کلیسا نشسته اید، کسی مرتکب جرم علیه شما شده است. آیا این برای قاضی کافی است؟ بازپرسی چهره به چهره کجاست؟ شاهدان جرم کجا هستند؟ سوابق دوربین کجاست؟ ما همه خدمات را ضبط می کنیم.
اگرچه 3 کشیش به جرم اقدام عمد برای صدمه جسمی سنگین نیز محکوم شده اند، اما هیچ یک از قربانیان به دنبال یاری پزشکی نبودند.
اما بیش از همه او از این واقعیت عصبانی است که یاریهای داوطلبانه به کلیسا به عنوان سرقت تلقی شده است. براساس چنین ادعایی، هر یک از قشرهای مذهبی، ممکن است خواهان بازگشت اعانه های خود باشند و بگویند گمراه شده اند.
نکته قابل توجه این است که پنج شاکی اول در سال 2015 ظاهر شدند و سپس دیگران به آن ها پیوستند و تنها 6 نفر از آن ها در دادگاه شرکت کردند.
این امر باعث شد تا یک پرونده کیفری تحت عنوان کلاهبرداری باز گردد. با این حال، تفتیش کلیسای زندگی جدید و خانه کشیش ها توسط 10 گروه عملیاتی در تاریخ 25 مارس 2016 به طور هم زمان انجام شد. در بیانیه پلیس آمده بود که در جریان این جستجوها، مهمات و اسلحه کشف و ضبط شد. اما هیچ مدرکی در این باره ارائه نشد و متعاقباً اسلحه و مهمات در پرونده نیز ظاهر نشد.
بلافاصله پس از این تفتیش ها، بعضی از متهمان این پرونده کیفری قزاقستان را ترک کردند. برنامه سفر تبلیغی به خارج از قزاقستان از مدت ها پیش برنامه ریزی شده و بلیط ها چند ماه پیش از آن خریداری شده بود اما به دلیل گسترش ماجرا، ماکسیموف و زایکین ترسیدند که به این کشور بازگردند.
انتها منطقی بعضی مسائل
در ژوئیه سال 2017، ویتالی زاتولوکین کشیش شعبه کلیسای زندگی جدید در شهر اوسکمن در شرق قزاقستان به دلیل ارای آهنگ های مذهبی در یک مرکز و در جمع هم کیشان خود، از سوی مقامات فراخوانده شد.
در آوریل 2018، فعالیت های این کلیسا در شیمکنت در جنوب قزاقستان به جرم نقض استانداردهای ایمنی و نبود امکانات خاموش کردن آتش در یک انبار متروکه متعلق به کلیسا به حالت تعلیق درآمد. اما دادگاه تجدیدنظر جریمه ها و تعلیق فعالیت های شعبه این کلیسا را لغو کرد.
از سال 2009 ، کلیسای زندگی جدید نه تنها تحت نظارت پلیس و سرویس های امنیتی بوده بلکه تحت فشار نیز نهاده شده است. پیروان این کلیسا اعلام نموده اند که به آنها پیشنهاد داده شده علیه کشیش ها گزارش دهند و پلیس بعضی از قزاق های عضو کلیسا را به دلیل خیانت به ایمانشان تهدید می نماید.
این کلیسا چندین بار مورد حمله عناصر ناشناس نهاده شده است. در سال 2011 در آلماتی در جریان یک کنفرانس، شخصی دو بار مواد شیمیایی آتش زا را به قصد به هم زدن این کنفرانس پاشید و برای بار دوم این مواد را در لوله های تهویه هوا ریخت.
در نوامبر 2013 در شهر آق تپه، ساختمان کلیست با بطری های با رنگ سیاه مورد حمله نهاده شد. نیروهای امنیتی بارها جلسات کلیسا را قطع کردند و کلیساهای وابسته را به بهانه های رسمی در چندین شهر به حالت تعلیق درآوردند.
آخرین اقدامات علیه 3 کشیش با نمایش ویدئوهای ظبط شده بسیاری همراه بود.
آیمان عمرووا وکیل این سه کشیش در خصوص جلسه دادگاه گفت: آنها می خواهند کلیسا را ببندند. چه چیز دیگری می توانم بگویم؟. عمرووا درباره روز نخست دادگاه گفت که وی امکان دسترسی به جزئیات پرونده را نداشت و بازپرس ها از وکلا پنهان شده بودند و دادگاه نیز گفت که از حضور وی در جلسه دادگاه اطلاع نداشته است.
وی گفت: آن ها می ترسند که من چیزی بفهمم و آن را گزارش کنم. اما چه می توانم گزارش کنم؟ همه می دانند که کلیسای زندگی جدید به دلیل دین خود تحت پیگرد قانونی قرار دارند. نکته همین است.
دولت و مذاهب غیر سنتی: روابط پایدار
در سال های اخیر کلیسای زندگی جدید به موفقیت اصلی مقامات امنیتی قزاقستان در قبال جنبش های مسیحی غیر سنتی تبدیل شده است. علاوه بر این، مرکز مسیحیان شاهدان یهوه، بزرگترین سازمان دینی مسیحی با شعبه هایی در سراسر قزاقستان، مورد حملات مداوم نهاده شده است.
با این حال، این پرونده آشکار می سازد که آن ها از حمایت بین المللی قوی برخوردار هستند و در نتیجه سرویس های امنیتی قزاقستان چندین باز شکست خورده و آق اوردا (کاخ ریاست جمهوری قزاقستان) مجبور به عقب نشینی شده است.
در تاریخ 10 ژوئیه 2018، دادگاهی که در سال 2013 آندری کورولف از پیروان شاهدان یهوه را محکوم نموده بود، به خاطر صدمات ناشی از بازداشت غیر قانونی او عذرخواهی رسمی کرد. وی اعاده حیثیت کرد و جریمه هایی که پرداخته بود به وی بازگردانده شد. این اتفاق پس از آن رخ داد که کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد، قزاقستان را به عنوان ناقض حقوق کورولف تشخیص داد.
در همین زمینه، در تاریخ 4 آوریل 2018، تیمور آخمدوف از پیروان شاهدان یهوه که پیش از این به پنج سال زندان محکوم شده بود، مورد عفو نهاده شد و با حکم رئیس جمهور قزاقستان از زندان آزاد شد. این امر نیز پس از تصمیمات کمیته حقوق بشر و کارگروه بازداشت های خوسرانه سازمان ملل متحد رخ داد.
دست کم سه فعالی دینی دیگر نیز به دنبال تصمیمات کمیته حقوق بشر سازمان ملل متحد آزاد شدند. با این حال، در بقیه موارد دیگر، قزاقستان از اجرای تصمیمات ساختارهای حقوق بشر سازمان ملل خودداری می نماید.
پس از یکسری پرونده های کیفری از جمله اتهامات جاسوسی، این کشور توانسته است فعالیت کلیساهای بزرگ کره جنوبی(کلیسای منبع زندگی و کلیسای بخشش) را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.
معتقدین به کلیسای مسیحیان انجیلی (باپتیست ها) به دلیل عدم تعامل با دولت از جمله در خصوص ثبت رسمی، به طور منظم در معرض پیگردهای اداری و کیفری قرار می گیرند. بعضی از آنها نیز مجبور به ترک این کشور شده اند.
اما قزاقستان به طور رسمی از به رسمیت شناختن حقایق پیگرد قانونی به دلایل مذهبی امتناع می ورزد. در یک پاسخ رسمی به این درخواست، کمیته توافق عمومی وزارت توسعه اجتماعی (که فعالیت های دینی را کنترل می نماید) انکار می نماید که جنبش های غیر سنتی در قزاقستان تحت پیگرد قانونی قرار می گیرند.
در بیانیه این کمیته آمده است: قانون، ادیان را به گروه های جزئی و عمده، سنتی و غیر سنتی تقسیم نمی نماید. هیچ دینی را نمی توان ملی یا اجباری گفت. بنابراین، نهادهای دولتی در عمل، هیچ امتیاز و امتیازاتی را برای یک دین به ضرر منافع مذاهب دیگر نمی دهند.
گزارش شده است که در سالهای اخیر، به طور عمومی، قانون قزاقستان در زمینه حمایت از حقوق و آزادی شهروندان دستخوش تغییراتی شده است و هم اکنون مطابق با استانداردهای بین المللی مندرج در اعلامیه دنیای حقوق بشر و میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی است.
در حال حاضر کلیسای زندگی جدید مطابق معمول به فعالیت خود ادامه می دهد و کشیش های محکوم شده نیز به صورت آنلاین موعظه های خود را انجام می دهند. رسانه های دولتی به این امر توجه می نمایند.
صفحه عمومی دشمنان مردم قزاقستان در فیسبوک که علیه مخالفان سیاسی، فعالان مدنی و مدافعان حقوق بشر فعالیت می نماید، ماکسیم ماکسیموف و وکلیش آیمان عمرووا را در بین دشمنان قزاقستان قرار داده و آن ها را کلاهبردار ایمان و وکیل مدافع شیطان می خواند.
در گزارش اخیر آزادی مذهبی بین المللی سال 2018 وزارت امور خارجه ایالات متحده، قزاقستان بار دیگر به عنوان کشوری معرفی شده است که اقلیت های مذهبی توسط این کشور تحت پیگرد قانونی قرار دارند.
در این گزارش آمده است: مقامات [قزاقستان] همچنان افراد را به جرم اعتقادات یا وابستگی های مذهبی خود بازداشت، محکوم و زندانی می نمایند. بیان مذهبی را محدود می نمایند. گروه های ایمانی که ثبت نشده اند اجازه عمل داده نمی گردد؛ اجتماعات برای فعالیتهای مسالمت آمیز مذهبی محدود می شوند.
هم چنین دولت انتشار و توزیع ادبیات دینی را محدود می نماید، محتوای مذهبی را سانسور و مالکیت یا استفاده از ساختمانهایی که برای مراسم و اهداف مذهبی استفاده می شوند را محدود می نماید.
دولت به فعالیت های مذهبی یورش می برد، افراد را به دلیل فعالیت غیرقانونی مبلغین تحت پیگرد قانونی قرار می دهد و از ثبت گروههای مذهبی غیر سنتی امتناع می ورزد.
سازمان های دیگری هم چون سازمان نروژی فوروم 18 و سازمان آلمانی درب باز نیز عقیده مشابهی را دارند.
منبع: خبرگزاری تسنیم