زردزخم و درمان آن

به گزارش وبلاگ لوئیس، زردزخم جزو امراض واگیردار و مسری است که اغلب اطفال و بچه ها به آن مبتلا می شوند و اگر از گردوغبار محفوظ نگه داشته نشوند، این بیماری تمامی صورت را فرا می گیرد. در ضمنً باید مواظب بود که روی زخم را

زردزخم و درمان آن

نویسنده: احمد حاجی شریفی

زردزخم جزو امراض واگیردار و مسری است که اغلب اطفال و بچه ها به آن مبتلا می شوند و اگر از گردوغبار محفوظ نگه داشته نشوند، این بیماری تمامی صورت را فرا می گیرد. در ضمنً باید مواظب بود که روی زخم را نخارانید و دستکاری نکنید، چون سرعت انتشار آن به حدی است که اگر روی جوش و زخم را با دست خارش دهید و همان دست را به جای دیگری از بدن که سالم است بگذارید، فوری مکان دومی هم جوش زده و فراوری زرد زخم می نماید. این بیماری مخصوص بچه ها است و بیشتر در صورت، چانه، گوشه لب، دهان و گاهی هم در سر و دست مکان می گیرد. عامل اصلی این بیماری کندی کار کبد و ناراحتی کبد است که به دلیل خوردن غذاهای ناباب، کثیفی خون و لباس کثیف ایجاد می شود. ناگفته نماند در مدت معالجه تا آخرین روز بهبودی به طور کلی نباید آب سرد یا آب گرم به زخم ها زده شود. از غذاهای سرخ نموده و بوی سرخ کردنی ها پرهیز کنید و در مدت معالجه باید سعی شود که از داروها و خوراک هایی که خون را صاف می نمایند بیشتر استفاده شود، چون هرچه خون صاف تر شود زودتر بهبودی حاصل می شود. هم چنین در طول روز به جای تنقلات و آدامس های مضر و خوراکی های مسموم و شکلات های رنگارنگ که همه با جوهرهای مهلک رنگ شده اند، در عوضِ این نوع مسمومات و آفاتی که به کودک می خورانید، هر روز مقداری عناب کوهپایه ای در جیب او بریزید تا به مرور تناول کند و اگر ترشی جات میل دارد گاهی به او زرشک یا آب زرشک بدهید تا حرارت بدن را فرو نشانده و خون را تصفیه کند و نیز روح را صفا و جلا بخشد. او را از دستکاری و خاراندن منع کنید. او نیز باید از شستن و گردوغبار نیز پرهیز کند. می توان با عناب، کاهو، گشنیز و برگ چغندر و یا با جو، برنج، هویج، گشنیز و برگ چغندر سوپ تهیه نموده و مصرف کرد.

به طور کلی سه مورد باید در این بیماری مدنظر قرار گیرند: 1- تصفیه خون. 2- بکار انداختن و تقویت کردن کبد. 3- رعایت بهداشت.

برای درمان آن نیز باید هر روز برای تمیز کردن آن از آب دم نموده چوبک استفاده شود و مقداری آب هویج را با مقداری شیر مخلوط نموده، کمی نمک بزنید و به او بخورانید.

* هر روز گل خطمی را بپزید و روی آن ها ضماد کنید.

* وسمه، حنا، قمبلیله و مازوج را به نسبت مساوی نرم بسایید بعد با کره گاو بی نمک یا روغن وازلین مخلوط کنید و روزی سه مرتبه بمالید.

*روی آن ها آب اکسیژنه بمالید یا روی آن ها را با آب اکسیژنه شستشو دهید.

*جفت، پوست خشک شده انار شیرین، بلوط، قمبلیله و مازوج را به نسبت مساوی نرم بسایید، بعد با کره گاو بی نمک یا روغن وازلین یا مغز قلم گاو مخلوط کنید و روزی سه مرتبه روی آن ها بمالید و با محلول میر کر کرم بسیار رقیق روی آن ها را شستشو دهید.

* مردارسنگ نقره ای، مردار سنگ طلایی، سنگ لاسرخ و زرنیخ طلایی شاخه از هرکدام 5 گرم، هر چهار قلم را در آتش گذاشته تا سرخ شوند و پس از سرد شدن آن ها را نرم بسایید، بعد 5 گرم حنا را با آن ها مخلوط کنید، سپس چند عدد مغز بادام تلخ را بکوبید و با آن ها مخلوط نموده و هر روز صبح، ظهر و شب مقداری از آن را روی زخم بگذارید.

* اکسید دوزنگ، روغن وازلین و لانولین را به نسبت مساوی با مغز قلم گاو مخلوط کنید و بمالید.

* روزی سه مرتبه روی آن ها پماد هادکس بمالید.

* پودر تالک، اکسید دوزنگ و آب مقطر از هرکدام 10 گرم، گلیسیرین 50 گرم و الکل 20 گرم، همه را مخلوط نموده و به مرور بر زخم ها بمالید.

* سولفات دوزنگ 20%، سولفات دوکوئیور 20%، الکل کامفر 3 گرم و آب جوشیده نیم لیوان، همه را با هم مخلوط نموده و روزی سه مرتبه بمالید.

* رزسین 1 گرم، سوفر 5 گرم و الکل کامفر 20 گرم، همه را مخلوط کنید و از طریق پنبه روی زخم ها بمالید.

* مقداری هویج را ریز رنده کنید، بعد در تنظیف پیچیده و روی آن ها بگذارید.

شستشوی زردزخم:

برای شستشوی زردزخم باید گل خطمی را بجوشانید و با آب صاف نموده آن شستشو کنید.

منبع مقاله :

حاجی شریفی، احمد، (1395)، دائرة المعارف گیاه درمانی ایران، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ پازدهم.

منبع: راسخون

به "زردزخم و درمان آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زردزخم و درمان آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید